Maten är min medicin, boktips

IMG_7199För ett tag sedan köpte jag den här boken, Maten är min medicin av Janesh Vaidya. Jag köpte den mest eftersom jag gillar vegetarisk matlagning och eftersom den går lite i kontrast med andra böcker vi har i bokhyllan. Boken inleds med en kort introduktion till Ayurveda och matlagning och sen följer de 80 recepten. Man kan säga att recepten är skrivna för att man ska välja den mat som är bra för en och därigenom må bättre. 

Bilderna i boken är väldigt fina och man vill laga maten för den ser så fräsch ut och så är den färgglad. Än så länge har jag testat två recept, sötpotatisbiffar och rödbetspaj. Rödbetspajen gör jag aldrig (aldrig) om, men däremot blir det att testa något nytt snart. Det finns förresten lättare vägledning till vilka recept som passar för vilken kroppstyp man har enligt ayurveda, och instruktioner för hur man kan ändra i recepten för att få dem att passa.

Boken kan rekommenderas om man vill ha in lite hälsosamma inslag i vardagen och kanske vill äta lite mer vegetariskt.Ett snabbtest för att få veta din kroppstyp hittar du här (det är som sagt ett test, vill man gå vidare in på ayurveda är det nog bättre att boka tid hos någon som verkligen är bra på ämnet).  För att avsluta tycker jag som sagt boken är ett fräscht inslag så läs den gärna.

IMG_7202

2 thoughts on “Maten är min medicin, boktips

  1. bakverket januari 31, 2014 / 2:45 e m

    Jag har själv funderat på att köpa den boken! Den verkar ha mycket goda recept och bilder precis som du säger!

  2. matverkstan februari 1, 2014 / 4:39 e m

    Köpte den rätt nyligen och tycker den är toppen! :)

Kommentera

