Sundare och Smartare: gröten

IMG_7093Det här med gröt kan lätt bli ett hett ämne, de finns många grötmotståndare, men förhoppningsvis också de som gillar. Jag är övertygad om att det finns mycket gröt som kanske inte är så mycket att hurra för, men det finns också gröt som är värd att testa och piffa till. Del 9 i Sundare och Smartare blir just gröt så håll i dig för här kommer ett helt gäng med tips som är långt ifrån tråkiga..

Havregrynsgröt kan du piffa till genom att:

  • Strö över lite bär, rostade frö (solroskärnor, pumpakärnor) och linfrö, ringla över lite honung.
  • Strö över lite hackad mandel, skiva över 1/2 banan, strö över lite kanel.
  • Riv eller skiva ett äpple fint och låt koka med i gröten, strö över kanel och valfritt socker.
  • Koka med några delade frysta jordgubbar, strö över rostad kokos.
  • Ta hälften rågflingor och hälften havregryn, lägg i russin och ev. tärnade torkade aprikoser.
  • Toppa med hemgjort äppelmos.
  • Toppa med valfria torkade bär och nötter.
  • Jordnötssmör och banan sägs vara gott.

Servera med valfri mjölk. Bästa havregrynen tycker jag är Gyllenhammars fiberhavregryn, de kokar snabbt och smakar gott.. och viktigast av allt.. jag har inte hittat ett enda agn i deras paket. Det där med agnar är inget roligt ;) Har du tips på hur man kan piffa till gröten så skriv gärna en kommentar.

Annan gröt:

Gröt funkar fint att koka i micron, men jag skulle säga det smakar mycket bättre om man kokar på spisen. Smart är det eftersom havregryn är extremt billigt till sitt näringsinnehåll och sundare eftersom du håller dig mätt längre och därigenom undviker onyttighetsfällor när blodsockret svajar. Dessutom, som sagt innan, om vi ser till havregryn innehåller de både järn och nyttiga fiber (betaklukan) som sägs sänka kolesterolet.

Tips: Gör dina egna grötblandningar genom att blanda flingor och torkad frukt och frön i en burk. Då är det bara att koka ihop på morgonen. Alternativet är att göra ”over night oats”, ingen favorit hos mig, men kolla gärna in receptet och gör en Googling för inspiration. Får du gröt över kan du alltid baka bröd på den, eller kanske göra frukostmuffins.

Annonser

3 thoughts on “Sundare och Smartare: gröten

  1. ewa28 januari 21, 2014 / 10:32 e m

    Blanda i en äggvita så blir gröten än matigare 👍

  2. hallbarahandlingar januari 31, 2014 / 3:53 e m

    Roligt att du slår ett slag för gröt, en numera trendig men för det mesta ganska bortglömd “lågstatusmat”. Lite konstigt eftersom gröt är god, nyttig, lättlagad och relativt klimatsmart mat. Du får med så många härliga tips och kombinationer! Att prova sig fram med olika grynsorter och tillbehör är spännande. Torkad frukt av olika slag är en personlig favorit. Och här hemma åker det gärna i vetekli eller kruskakli för att göra gröten ännu nyttigare. Till gröten kan man ju också servera annat än mjölk, till exempel havre-, soja- och risdryck. När jag fjällvandrar brukar jag äta gröt med blåbärssoppa eller nyponsoppa istället för pulvermjölk. Helt ok, och då får man i sig C-vitamin även i fält.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s