Chokladbiskvier

IMG_7083Visste du att man kan få ett helt gäng biskvier på bara ett ägg, jo så är det. Det behövs i och för sig lite saker till, men ändå. Nu är ju temat Sundare och Smartare på bloggen under januari, så jag försöker få till en bra motivering för att de här kakorna ska passa in på det temat. Ibland får man böja på reglerna lite.. Om du skulle köpt biskvier i butiken så skulle det varit minst 5 gånger så mycket smörkräm i och så skulle de varit mycket större (det är lite, lite sundare). Smartare är de här kakorna eftersom det är mycket billigare att göra själv än att köpa och så kan man justera smaken och storleken så som man själv tycker. Den här motiveringen kanske inte håller helt, men de är väldans goda kan jag lova. Receptet som var superbra hittade jag på bloggen Bakverket. Jag valde att halvera receptet och att tillsätta lite kakao i smörkrämen för att den skulle få lite mer färg.

IMG_7075Chokladbiskvier 

  • 100 g sötmandel
  • 1,5 dl florsocker
  • 1 äggvita

Sätt ugnen på 200 grader. Mal mandeln och blanda den med florsocker. Jag valde att inte skålla/skala mandeln och mixa istället för att mala då vi inte har en mandelkvarn. Vispa äggvitan vit och hård och rör försiktigt i mandeln och florsockret. Spritsa små rundlar på ett bakplåtspapper, ca. 3 cm, jag fick 15 stycken. Grädda i ugnen runt 10 min eller tills de är gyllenbruna.

Smörkrämen

  • 50 g smör
  • 1/2 uppvispad äggula
  • 3/4 dl florsocker
  • 1/2 tsk kakao
  • 1 msk starkt kaffe, kallt

Vispa smöret mjukt med elvisp, tillsätt florsockret och sedan äggulan. Tillsätt även kaffe och kakao och vispa tills allt blir krämigt och lite fluffigt. Tillsätt mer florsocker till lagom konsistens om det skulle behövas. Låt kakorna kallna och bre på smörkrämen på den platta sidan, ställ sedan in i kylen för att stelna något. Vill du ha mycket smörkräm på biskvierna så gör du en dubbel sats med kräm.

Hacka 75 g mörk choklad och smält över vattenbad. Doppa försiktigt biskvierna i chokladen, låt överskottet rinna av och låt biskvierna med chokladen på stelna på en tallrik. Förvara i kylen, eller i frysen (de går utmärkt att frysa, men man ska inte värma dem i micron ;) ).

IMG_7069

11 thoughts on “Chokladbiskvier

  1. Paula januari 19, 2014 / 6:36 e m

    Mmm, chokladbeskvier är så jäkla gott! Jag har aldrig orkat prova baka dem för att det verkar så krångligt, men du får det att verka enkelt : ) Jag tycker absolut att man får tänja på reglerna lite, annars blir det ju bara tvång och inget kul : )

  2. underbarahem januari 19, 2014 / 9:50 e m

    Gillar ditt resonemang, tycker absolut att de passar in på ditt tema Sundare och Smartare i januari.
    Birgitta

  3. Fiona Hay (scottishmoments) januari 19, 2014 / 11:25 e m

    Åå schokladbiskvier är en favorit, bakade dem för massa år sen men nu måste jag nog prova igen. Tycker mig minnas att det var enklare än jag hade befarat. Å faligt gott :)

    • Alexandra Bengtsson januari 20, 2014 / 6:47 e m

      Ja, prova igen :) det kluriga kan vara att få på chokladen men stressar man inte så går det oftast lättare. Ännu enklare blir det att spritsa på smörkrämen :)

  4. bakverket januari 20, 2014 / 1:26 e m

    För att inte tala om alla olika tillsatser man får i sig om man istället köper dom! Då är det alltid lika sunt att äta det som man bakar själv!

    • Alexandra Bengtsson januari 20, 2014 / 6:45 e m

      Jo där har du en god tanke, så himla mycket konstigheter i mycket köpebakat :S

  5. miimz91 januari 20, 2014 / 6:40 e m

    Ååå, vad gott med chokladbiskvier! Det var längesedan jag bakade dem :) Det måste jag överraska sambon med!

Kommentera

