Sundare och smartare: så egna kryddor

IMG_7114Japp, idag har fröna åkt i jorden. Utomhus snöar det och blåser, men på fönsterbrädan är det varmt och det går faktiskt att så för inomhus nu också. Jag använde ett par gamla Tupperwareburkar och sådde basilika och timjan i dem. Det är inte ljust så värst mycket så här års, men jag har räknat ut att det borde fungera ändå. Hur många timmar solen är uppe varierar såklart, men i Skåne kan man nog (i alla fall nästan) ana att det går mot ljusare tider.

Detta är del 7 i Sundare och smartare, och varför det? Jo för att med färska kryddor till hands kan man laga väldans god mat. Det är dessutom roligt att se det växa. Nu ska man aldrig säga aldrig, men de kryddor man sår själv håller sig mycket längre än de små krukor man kan köpa i affären. Jag har sett de som lyckats gro vidare på det som blir kvar i krukan, men har aldrig riktigt provat själv. Jag rekommenderar i alla fall att köpa frö och lite jord och så i från scratch, det är roligare och prisvärdare om man har tålamodet. En sprayflaska för vattning är en väldans bra investering, den kan du också använda när du bakar bröd. Spraya in lite vatten när du sätter in brödet i ugnen så får du en knaprig och fin skorpa på. 

Ifrån bloggen Livet i DB fick jag inspirationen att så paprika, så vi ska nog faktiskt så det också. En tidigare kollega till mig brukade samla frö ifrån grönsaker hon åt. När hon hittade en god tomat sparade och torkade hon fröerna, några månader senare hade hon med sig egenodlade tomater till jobbet. Att just så de fröer man hittar är roligt. Vi har en ananasplanta som jag odlat upp ifrån en ananastopp, just nu är det bara en liten kruka som hindrar den ifrån att växa sig större. Avocado däremot kan jag inte rekommendera om du inte har väldigt mycket plats och väldigt varmt inne. Avocado stannar inte i växten utan vill växa sig till ett träd. Bättre är det kanske då att prova med paprika, eller (det här måste du testa) grodda ett ekollon. Titta in här hos Filosofiska aktiviteter så kan du se hur man kan få ekollon att gro.

IMG_7116Förra året var jag och Sockervisp på odlingskurs på blombutiken Florera, bilder och lite inspiration ifrån då hittar du här.

 

3 thoughts on “Sundare och smartare: så egna kryddor

  1. Jenny januari 16, 2014 / 11:32 e m

    Va kul att du blev inspirerad! Vilken fin blogg du har!! Jag har extra ljus till mina paprika plantor, men då bor jag ju också i mörkaste norrland :)
    Kryddorna du sår nu, är det meningen att du ska kunna använda dom redan innan sommaren?

    • Alexandra Bengtsson januari 17, 2014 / 8:38 f m

      Japp hade tänkt det, vi gjorde samma sak förra året och det växte på fint. Om 1 mån borde det ha växt ganska mycket :) Ska bli spännande att se hur det går ;)

Kommentera

