Hembakad Hönökaka

IMG_7019Jag antar att man kan ha både goda och mindre goda minnen av hembakat bröd. Knådas inte och jäser inte degen tillräckligt blir brödet lätt torrt, smuligt och väldigt kompakt. För något år sedan råkade jag hälla för mycket mjöl i degen och sen så fick den inte jäsa och de frallorna blev inte som förväntat, haha! Det slutade med att vi matade fåglarna vid Malmö stadsbibliotek med dem.. och de hade inget emot torra frallor om vi säger så. Om vi matar fåglar igen ska jag dela brödet hemma innan, för det blir lätt bråk om frallor bland måsar och änder ;) Men nog om det..

Del 3 i Sundare och Smartare blir hembakade Hönökakor. De är lätta att lyckas med och borde gå hem i smaken hos de flesta. Allra godast är de förstås nybakade, men baka och frys in så kan du tina upp när du behöver. Detta kanske inte är det mest hälsosamma brödet, MEN när du bakar ditt bröd själv så vet du vad du har i det. Dessutom tror jag detta brödet kan vara en bra start så att man sedan kan baka vidare bland andra recept. Att baka bröd kan också vara smart ur den synpunkten att du kan få hälsosammare bröd till ett billigare pris. Barkis/franskbröd är ofta till bra pris, men energi från den typen av bröd varar inte så länge. Detta receptet innehåller mjölk och kan vara smart om man inte vill slänga mjölk som håller på att gå ut på datumet.

Hönökakor

  • 2,5 dl mjölk
  • 20 g smör
  • 15 g jäst
  • 2 msk sirap
  • 20 g fint rågmjöl
  • 20 g grahamsmjöl
  • 300 g vetemjöl
  • 1/2 tsk salt

Smält smöret och tillsätt mjölken, värm tills det är ljummet. Blanda i jästen och sirapen. Knåda sedan i mjölet till en smidig deg, ca 10 min. Låt jästa i 40 min i rumstemperatur. Har du det kyligt inne kan du ställa bunken med deg i diskhon som d fyllt lite med varmt vatten. Dela degen i 5 lika stora bitar och rulla till bollar. Låt bollarna jäsa 40 min, sätt ugnen på 250 grader så att den är klar när brödet ska kavlas ut.  Kavla ut och lägg på bakplåtspapper, nagga med en gaffel. Baka av i ca. 4 min tills de är gyllenbruna. Låt kallna i en trave med en handduk över så håller de sig mjuka.

IMG_7017Som du ser valde jag att grädda mina olika länge, båda är genombakade, men de har lite olika smak. Om man vill ha smaken lite snällare kan man ha dem i ugnen lite kortare tid. De är supergoda med ost på.

Inspiration till receptet fick jag ifrån Matverkstan. 

12 thoughts on “Hembakad Hönökaka

  1. AnnaCarin januari 10, 2014 / 8:35 e m

    Försöker verkligen bli inspirerad att börja baka igen.. lite hjälp på traven! =D Tack!

  2. Julia januari 12, 2014 / 12:57 f m

    Jäklar så gott! :)

    • Alexandra Bengtsson januari 12, 2014 / 10:47 f m

      Jo de va himla goda alldeles nybakade :) Vilken fin blogg du har!

  3. sockervisp januari 12, 2014 / 10:40 f m

    Jag tycker att det är kul att vi lägger upp så lika saker just nu. Nyttighet och lite brödigt =) Ja, det var kanske bara det som var likt… Men jaja.. Kul att kolla runt på din sida som vanligt =)

    • Alexandra Bengtsson januari 12, 2014 / 10:42 f m

      Lite likt i alla fall :) använde precis juicecentrifugen haha, så där e snart en likhet till..men man måste verkligen ta bort det vita ifrån apelsinerna om det ska bli gott. Vi fick mest vitt skum ;)

      • sockervisp januari 12, 2014 / 10:53 f m

        Haha, ser framemot att läsa om din juice!

  4. bakverket januari 12, 2014 / 12:10 e m

    Hönökakor åt jag som besatt när jag var liten, med massor av smör och ost och ett glas oboy till! Kanske inte något jag unnar mig så ofta i dessa tider, men gott var det!

    • Alexandra Bengtsson januari 12, 2014 / 5:39 e m

      Det brukade vi också äta :) Ibland får man unna sig något annorlunda, glass äter vi nästan aldrig, men ibland nån gång kan det verkligen vara gott :)

  5. underbarahem januari 13, 2014 / 9:09 f m

    Har bakat något liknande, de är verkligen goda!
    Birgitta

  6. saralalloo januari 27, 2014 / 7:34 f m

    De här hönökakorna blev helgens frukostbröd. Jättegoda!

Kommentera

