Recept för en grönare jul

Downloads

Jul associeras kanske inte först och främst med grönsaker och nyttigheter, det är ju trots allt en högtid med överflöd. Som man brukar säga att gör man vad man alltid gjort så får man vad man alltid fått. Att byta ut några grejer på julbordet mot vegetariska alternativ mår både vi och miljön bättre av, nu menar jag inte allt.. för det finns ju flera saker som redan passar in i kategorin t.ex. rödkål.. men kanske något. Naturskyddsföreningen har gett 10 exempel på hur man kan göra julen lite grönare några tips är att välja en närodlad gran, eller en plastgran om man använder den flera år i rad, att sortera alla sopor rätt, men också ett färggladare julbord och det tänkte jag ge lite inspiration till här.

Om vi börjar överst till vänster har vi ädelost- och pepparkakskanapéer med päron på ifrån Lilla matdériven.Jag tyckte de såg lite söta ut och så får man in pepparkakskryddan på ett nytt sätt. Sen en väldigt färgglad apelsinsallad med granatäpple, det ska vara både kanel och honong i, men jag antar att man kan smaksätta lite som man vill, men kanel och honung eller utan. Längst ner till vänster har vi små sötpotatispajer ifrån Lilla matdériven även defärgglada. Sist, men inte minst även en  saffransbulgursallad ifrån bloggen Mitt lilla gröna.

Om du var ute efter lite inspiration för en annan sorts julmat hoppas jag du kanske fått någon idé, har du själv några bra tips får du gärna dela med dig i en kommentar.

 

4 thoughts on “Recept för en grönare jul

  1. underbarahem december 6, 2013 / 5:44 f m

    Kanske något att tänka på, det ser gott ut…
    Birgitta :-)

  2. skrivsanna december 6, 2013 / 1:09 e m

    Haj Alexandra. Ett fint inlägg, som vanligt! Jag har en teknisk fråga som du kanske kan svara på eftersom vi har samma tema i Word press. Hur gör du för att få dina bilder att ligga i ett block, så som i detta inlägg? Vilken inställning går du in på? Och i vilket skede ställer du in att du vill att bilderna ska ligga i block?
    Tacksam för svar.
    /Sanna

  3. Pia december 8, 2013 / 11:02 e m

    Den där apelsinsalladen ser ju hur god ut som helst. Den måste jag göra!

Kommentera

