Polkagriskola

wpid-IMG_20131126_205645.jpgSå här blev resultatet av lite karamellkokande.. men det här med att koka knäck och kola är lite klurigt, för det gäller att få till rätt temperatur. På Ica:s hemsida hittade jag en temperaturtabell som gör det lite lättare:

Vid 120-125°C ger mjuk kola
Vid 140-145°C ger hårda kolor med lite seg mitt i.
Vid 160°C ger hårda kolor

Jag kokade kolan till 130 grader och det var precis lagom. De är hårda på ytan och sega inuti, för att få dem att stelna lite snabbare satte jag in formen i frysen och de sprack sönder när jag försökte skära i bitar. Kolorna blev jättegoda, vanligtvis gillar jag inte polkagrisar så som de är och det gör inte Erik heller. Men det här blev en höjdare, polkagrisarna liksom lite smälter in i kolan och minten smakar gott med kolasmaken. Receptet hittade jag på Hemköps hemsida och efter lite ändringar gick jag tillväga såhär..

IMG_6257-001Polkagriskola

  • lite polkagrisar
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 1,25 dl socker
  • 1 msk flytande honung
  • 1/2 dl sirap
  • 50 g smör

Stöt polkagrisarna i en mortel till lagomt smul. Blanda alla ingredienserna förutom polkagrisarna i en större kastrull och låt koka till en tjockare smet, jag kokade till 130 grader eller strax under. Koka till 120-125 grader om du vill ha en mjukare kola. Häll i en form du klätt med bakplåtspapper (jag använde en avlång kakform) strö över polkagrissmulet och låt svalna. Skär i rutor och lägg i burk eller vik in i smörpapper. Om du ska förvara i en burk, lägg papper emellan lagren av kola för de kan fastna i varandra.

Kommentera

