Småkakor med kokos och lime

IMG_4261

Iblland blir det mycket bakat och ibland mindre. Just nu har jag nog en bakningspaus, men tänkte bjuda på ett recept som jag testat tidigare.. nämligen på de här småkakorna med lime och kokos.  Grädda dem gärna lite längre för de blir väldigt goda när de är liksom gyllenbruna och kokosen är lite rostad.

Gaffelkakor med kokos och lime

  • 100 g margarin/smör
  • 45 g strösocker
  • 50 g potatismjöl
  • 100 g vetemjöl
  • 1/2 dl kokos
  • rivet skal av 1 lime

Väg upp och blanda alla ingredienserna i en skål, finfördela smöret i de torra ingredienserna och forma en deg. Rulla till bollar som du lägger på en bakplåtspapperklädd plåt. Tryck till med en gaffel på varje boll. Grädda på 200 grader i ca 10 min eller tills kakorna är gyllenbruna. Mina är lite undergräddade så ha dem gärna i ugnen en liten stund till. Går utmärkt att frysa.

IMG_4262

4 thoughts on “Småkakor med kokos och lime

  1. sockervisp november 22, 2013 / 6:24 e m

    Mm vad gott med småkakor!! Ser riktigt goda ut! Inte bra att titta på kakor när jag e hungrig, vill ju bara ha och ha!! :-)

    • Alexandra Bengtsson november 25, 2013 / 9:55 e m

      Ja det kan verkligen vara gott, underskattat, underskattat! ;) Jag gillar sånt som är kexigt :)

  2. saralalloo november 23, 2013 / 8:02 f m

    De här låter jättesmaskiga! Jag håller precis på att göra en lista över godis och bakverk till i jul och de här åker nog obakade, raka vägen in på listan.

    • Alexandra Bengtsson november 25, 2013 / 9:56 e m

      Å vad roligt! Har du något bra tips på vad man kan baka till jul så dela gärna med dig. Inspiration är alltid bra! :)

Kommentera

