Chokladbollar med kokos

IMG_5817Jag vågar nästan säga att alla gjort chokladbollar någon gång. Det händer inte så ofta hemma hos oss att vi gör just chokladbollar, men igår tittade jag in på bloggen Sockervisp och blev inspirerad. När vi inte hade något till kaffet fixade jag snabbt ihop några. Det finns massvis med recept, men jag använde det som du hittar här nedanför. Jag gillar när det inte är stora bitar av havregryn i så jag brukar mixa dem innan tills de blir mer mjöliga. Jag har provat mig fram och använt både socker och florsocker. vanligt socker gör dem lite sötare. Florsocker gör att de får lite mer Delicatobollkonsistens.

Chokladbollar 10 stycken

  • 60 g smör/margarin
  • 1 dl strösocker eller florsocker
  • 1/2 dl kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3,5 dl havregryn
  • kokos

Vispa smöret krämigt med elvisp, tillsätt sockret och vispa tills det blir lite fluffigt. Häll sedan i de övriga ingredienserna och vispa lite tills allt är blandat. Forma till bollar och rulla i kokos. Förvara i kylen i plastburk.

IMG_5815

3 thoughts on “Chokladbollar med kokos

  1. underbarahem oktober 14, 2013 / 4:38 f m

    Det var inte igår som jag gjorde chokladbollar, snarare många år sedan. Skall testa receptet, gott till kaffet och när man blir godissugen.
    Ha en bra dag!

    • Alexandra Bengtsson oktober 14, 2013 / 9:09 f m

      Visst är det gott till kaffet, kommer ihåg vi gjorde chokladbollar ganska ofta när vi var yngre. Man måste inte alltid krånga till det, enkelt kan vara minst lika gott :) Eller hur?

  2. Maria Rogersdotter oktober 14, 2013 / 4:55 e m

    Jag bakade också chokladbollar i helgen, det är så galet gott! :)

Kommentera

