Här kommer ett bröd..

IMG_5620

Ett skepp kommer lastat, med vaddå? Ett bröd av råg, med linfrö i! Japp det var precis vad brödet innehöll som jag bakade till. Jag gillar när det är lite tuggmotstånd i så därför åkte lite krossad råg också i degen. Detta fick jag lära mig av min lillasysters lärare Marie-Louise som de hade i gymnasiet. Man kan tillsätta krossad råg direkt, men gör inte det för det finns ett bättre tips. Om du kokar upp den snabbt, eller häller kokhett vatten över och låter det stå ett tag får du mer mer tuggvänligt krossat råg. Då sätter det sig inte i tänderna.

När det kommer till recept använder jag (nästan) alltid samma recept och jäser oftast på samma sätt. Har jag gott om tid tar jag lite mindre jäst, är det lite mer bråttom blir det lite mer jäst och kortare jästid. Första gången jäser degen längre, andra gången i kall ugn med en gryta kokande vatten. Vattnet gör att luften i ugnen blir fuktig, men höjer även värmen lite så det jäser lite fortare. Sprutar du sen in vatten vid gräddningen blir ytan lite krispig. Receptet jag brukar använda hittar du här. 

IMG_5599Fina astrar, eller hur? Det är nog mina favoritblommor, färgerna är verkligen superfina och så står de sig riktigt länge.

IMG_5638Så här blev brödet när det var färdigt, det fungerade fint att rosta. Skär du upp det nybakat och fryser in kan du ta upp så många skivor du vill och du slipper äta torrt bröd.

4 thoughts on “Här kommer ett bröd..

  1. Sara på Vardag.nu oktober 1, 2013 / 12:33 e m

    Looking good! Gillar tavlan också – samma ögon vakar över mitt kök ;)

    • Alexandra Bengtsson oktober 1, 2013 / 3:22 e m

      Japp, en klassiker i köket :) Tur vi har den, det behövs någon som håller ett öga på muffins i vårt kök ;) ..så de inte tar slut för snabbt..

Kommentera

