Små chokladkakor med hallon

IMG_5565Ibland måste man testa något nytt och denna gången testade jag att göra små chokladkakor med hallon. Kakorna fick också följa med på söndagens matbloggsträff. Receptet finns i senaste numret av Mat & Vänner (nr. 6 2013), men eftersom jag inte ville ha så många delade jag receptet på tre, lite tur var det för jag fick 25 stycken. De innehåller inget mjöl och passar utmärkt för de som inte tål gluten. Kakorna får en intensiv smak av choklad och passar utmärkt till en kopp kaffe.

IMG_5553På toppen och i kakorna hade jag torkade hallon. De kan vara lite kluriga att få tag på (egentligen skulle det vara frystorkade hallon, men det hittade jag ingen vart), men letar du i en större matbutik, eller i en hälsokostaffär bör du nog hitta vad du söker. Det lite komiska med de här hallonen var att när jag läste innehållsförteckningen var första ingrediensen tranbär. Jo du läste rätt, det var nämligen tranbär sprayade med hallonsmak. Sen var det i och för sig också lite hallon i påsen, men man kan undra hur det egentligen ska vara. Men nog om det, tranbären smakade både hallon och gott och det var väl nästan huvudsaken.

Chokladkakor med hallon

  • 40 g smör
  • 170 g mörk choklad av god kvalité
  • 50 g socker
  • 75 ml vatten
  • 2 ägg
  • torkade hallon

Sätt ugnen på 175 grader. I ett vattenbad smälter du smör och choklad. I en kastrull kokar du upp socker och vatten. Blanda chokladen med sockerlagen och vispa i äggen med en vanlig visp, då blandningen är varm kommer äggen få denna att stelna så vispa ihop snabbt. Häll sedan i smorda små formar, jag använde en plåt för minimuffins, lägg i lite finhackade hallon. Grädda i ca. 10 min eller till en sticka kommer ut torr, de ska vara på gränsen till kladdiga. Ta ur formarna medans de är varma. och låt svalna på bakplåtspapper.

Chokladglasyr

  • 76 g mörk choklad, hackad
  • 80 ml vispgrädde
  • (en uns whisky)

Hetta upp grädden, nästan så den kokar. Häll över chokladen, rör försiktigt tills chokladen är smält, tillsätt whiskyn. När kakorna kallnat häller du över lite glasyr och toppar med hackade hallon.

När det kommer till chokladglasyren måste jag säga att det var lite klurigt, men låt dig inte skrämmas. Min skar sig första gången, och nästan andra gången med. Jag läste på Mia Öhrns blogg att det kan bero på två saker, jag tror att det var kvalitén på chokladen i detta fallet. Vill man vara på den säkra sidan så lägg hackad choklad och grädde i en kastrull och värm försiktigt tills chokladen smälter.

IMG_5556Så här såg de små kakorna ut innan de åkte in i ugnen. De smakade supergott med hallonen i, de små bären gjorde verkligen kakan.

(Receptet kommer ifrån Tidningen Mat & Vänner nr. 6 2013, jag ändra lite, delade receptet på 3 och hällde lite whisky i glasyren)

2 thoughts on “Små chokladkakor med hallon

    • Alexandra Bengtsson september 26, 2013 / 8:27 e m

      De var faktiskt goda, det brukar oftast blir gott.. men ibland kan det blir extra gott.. som denna gången :)

Kommentera

