Med smak av saffran och blåbär

IMG_5462Nu kan man inte säga annat än att det börjar bli kyligt på morgonen, vantarna har varit på under cykelturen till jobbet. Det är verkligen inte vinter och jul än, men vad är det som säger man inte kan krydda med saffran redan nu. För att piffa till kakan la jag i lite blåbär i formen ovanpå smeten innan den åkte in i ugnen. ..och förresten, titta här! Det har flugit förbi luftballonger på sistone, denna gången var det en Muminballong.

IMG_5465

Vi har några kakformar för mjuka kakor, men den här hittade jag under senaste sorteringen på vinden. Det flätade mönstret på toppen ät ganska fint. På söndag är det dags för matbloggsträff med Matbloggare i Skåne, nu ska jag bara klura ut vad jag ska ta med mig.. Denna gången ska vi till Skurup, första gången var vi hos Mitt lilla gröna (klicka gärna på länken för bilder), och här hittar du bilder när vi var hos oss.

Prova gärna att baka kakan, den blir väldigt saftig och supergod till kaffet.

Saffranskaka med blåbär

  • 3 ägg
  • 1 3/4 dl socker
  • 2 tsk bakpulver
  • 2,5 dl mjöl
  • 1/3 paket saffran
  • 1 dl mjölk
  • 75 g smör/margarin
  • lite frysta blåbär

Sätt ugnen på 175 grader, smält smöret i en kastrull, blanda i saffran och häll i den kalla mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt i en skål och blanda mjöl och bakpulver i en annan. Häll först i smörblandningen i äggsmeten och sikta sedan i mjölblandningen. Rör tills allt är precis blandat, häll i en smord och bröad form (1,5 l) och droppa i lite blåbär, sätt in i ugnen i mellan 35-45 min. Känn med en sticka när kakan är klar.

IMG_5463

One thought on “Med smak av saffran och blåbär

  1. bakverket september 21, 2013 / 2:01 e m

    Vad gott det ser ut! Saffran ger vilket bakverk som helst en varm och god smak!

Kommentera

