Sen blev det morotsfrallor med vetegroddar

IMG_5272

Brödbakandet fortsätter, men denna gången utan surdeg. Jag hittade receptet på morotsbröd på bloggen Baktips och dubblade det samt bytte ut dinkelmjölet till grahamsmjöl. Jag rev morötterna på den grova sidan, men det funkar säkert fint på den fina med om du vill ha mindre bitar. Det är vetegroddar i degen vilket jag tror gör det lite mer gul, för mycket vetegroddar kan ge en konstig smak, men lagom är supergott. Vetegroddar innehåller förresten en massa nyttigheter (som B-vitamin och omega-3) och du kan ha dem på filen eller yoghurten.

Frallorna blev väldigt fluffiga och goda, men göra jag dem igen ska jag nog ha i lite surdeg i degen, vilket jag  brukar ha. Annars får jag säga detta var ett recept som funkar lika bra utan just surdegen också :)

Morotsfrallor

  • (knappt) 25 g jäst
  • 4 dl vatten
  • 2 dl finrivna morötter
  • 1 msk olja
  • 1 msk honung
  • 1 dl vetegroddar
  • 1 dl grovt rågmjöl
  • ca. 6 dl vetemjöl special
  • 1 tsk salt

Lös upp jästen i vattnet och häll sedan i resten av ingredienserna. Arbeta i degblandare till en smidig deg, ca. 10 min. Tillsätt saltet och arbeta ytterligare några minuter. Låt jäsa 1 timma. Ta upp på bakbord, knåda ihop och rulla frallor och platta till något. Lägg på en plåt att jäsa i ungefär 45 min till 1 timma. Baka av i 225 grader varm ugn till en innertemperatur av 94-96 grader.

IMG_5252

Mitt i allt så flög det förbi något utanför fönstret, det var en luftballong :) Det är inte var dag som det händer. IMG_5273

9 thoughts on “Sen blev det morotsfrallor med vetegroddar

  1. bibbipson september 1, 2013 / 1:07 e m

    Låter gott! Vill bara tipsa om du lägger vetegroddarna i vatten under tex natten och använder allt dagen efter i degen, så får du ut maximalt av nyttigheter ur vetegroddarna. Gjorde så förut, ett tips från min norska svärmor! :)

  2. bakbokmat september 6, 2013 / 11:52 f m

    Jag har inte använt vetegroddar i bröddeg, men blir ju väldigt sugen när jag ser dina fina frallor! Tack för tipset.

    • Alexandra Bengtsson september 8, 2013 / 7:04 e m

      You’re welcome :) Kan rekommenderas att ha vetegroddar i, brödet fick en så fin färg.

  3. bakverket september 6, 2013 / 4:55 e m

    Vad fina frallor! Bröd blir ju så mycket saftigare med morot i!

Kommentera

