Skiva och frys in

IMG_5226Nu ska jag dela med mig av ett husmorstips som rör äpplen, he he! Som alla vet så är det ju äppletid, har du ett äppelträd vet du också att alla äpplen mognar sådär nästan samtidigt och det kanske inte just då som man är sugen på att göra en massa paj och mos. Däremot kan det ju vara ganska trevligt att fixa den där pajen mitt i vintern när man helst inte vill gå ut. Man kan spara vissa sorters äpplen i källare eller kyl om man har plats, men jag gillar det här sättet bättre. Det du gör är att skala och skiva äpplena och sedan frysa in dem i plastpåsar. Sedan när du ska använda dem tar du dem frysta direkt i pajen eller krämen. Vad du bara behöver tänka på är att inte ta för stora påsar för äpplebitarna blir lätt bruna, så skala skiva och lägg i påse, sen snabbt in i frysen innan de blir bruna.

 

6 thoughts on “Skiva och frys in

  1. inte fan gör det det augusti 30, 2013 / 9:26 f m

    Åh, vad jag önskar att jag hade en liten trädgård med några gamla äppel och päron träd!!! Lyllos dig!
    Trevlig helg! :-)

    • Alexandra Bengtsson augusti 30, 2013 / 11:10 f m

      Det önskar jag med ;) Jag fick äpplena av min mamma som har några träd i trädgården :)
      Trevlig helg du med!

  2. bakverket augusti 30, 2013 / 2:55 e m

    Jag har måånga äppelträd i min trädgård. Jag tärnar äpplena och fryser sedan in dem. Idag gjorde jag världen godaste äppelkompott, också smart att frysa in!
    Ha en fin helg!

  3. skrivsanna augusti 31, 2013 / 1:20 e m

    Bra tips! Ett annat tips är att ta gnida in lite citronsaft på äpplets snittyta. Då blir det inte lika lätt brunt, men smakar å andra sidan lite syrligare.

    • Alexandra Bengtsson september 1, 2013 / 9:49 f m

      Just det, det kan man ju göra :) Man borde ju kunna pressa citron i påsen och blanda om..

Kommentera

