Frökex

IMG_4864Nyttiga kex som du snabbt fixar ihop. De innehåller inget mjöl så de funkar fint även för dig som inte äter gluten. För att de ska hålla sig krispiga och fina så förvarar du dem bäst i plåtburk, låt dem kallna helt på plåten innan de åker i burken. De ska nästan bli precis på gränsen till för bruna, då får fröna en lite mer nötig smak som passar fint till ost och marmelad. Inspiration till kexen hittade jag på bloggen Mitt lilla gröna.

Snabba frökex

  • 1,5 dl fiberhavregryn
  • 1/2 dl linfrö
  • 1/2 dl solrosfrö
  • 1/2 dl sesamfrö
  • lite salt
  • 1 tsk olivolja
  • 3,5 dl kokande vatten

Blanda alla ingredienser och låt stå i 30 min. Bred ut tunt på ett bakplåtspapper och grädda i 200 grader tills de är gyllenbruna, kanterna blir lite brända, men det kan du skära bort. Ta ut dem och skär i lagom stora bitar. Sätt tillbaka plåten i ugnen och låt kexen kallna med ugnen.

IMG_4859

5 thoughts on “Frökex

  1. Homemade Stockholm augusti 6, 2013 / 1:14 e m

    Älskar frökex!! Jag har ett recept på min blogg men där har jag gjort utan kokande vatten, vad har det för effekt på kexen? Mina blir tunna och krispiga, men ganska sköra. / Cecilia http://www.homemadestockholm.com

    • Alexandra Bengtsson augusti 6, 2013 / 8:06 e m

      Aha, man kan säkert använda kallt vatten med. Tog kokande för att grynen skulle svälla fortare.. Tack för länken, nu ska jag kolla in bloggen :)

  2. bakverket augusti 8, 2013 / 7:36 e m

    Jag har fortfarande inte provat baka de berömda kexen… Får allt ta mig i kragen för de ser mycket goda ut!

  3. skrivsanna augusti 13, 2013 / 1:08 e m

    Wow, jag har bara smakat liknande kex, blivit såld men inte hittat recept. Detta måste testas! Återkommer så snart jag införskaffat ingredienser och stoppat plåten i ugnen.

    • Alexandra Bengtsson augusti 13, 2013 / 4:31 e m

      Å roligt! Hoppas dina också blir lika goda. Har bara testat att göra dem en gång så har inte hundra koll på ugnstempetaruren, du kan ev. behöva höja den något om de inte får tillräckligt med färg :)

Kommentera

