Nybakade kanelbullar i fina formar

IMG_4901

Trots värmen har jag bakat bullar och vissa fördelar finns det ju för det jäser ju så bra. Jag knådade degen lite extra vilket resulterade i superfluffiga kanelbullar som du ser också jäste som hejsan. Vetemjöl special kan verkligen också göra skillnad. Formarna fick jag av Marcus och Rebecka i julklapp, de är för cupcakes, men tyckte de passade utmärkt för bullar. Rosa och fina :) Som du ser höjde sig mina bullar ganska mycket, men nästa gång ska jag försöka göra plattare lite mer som de man köper i bageriet.

IMG_4910

Kanelbullar

  • 2,5 dl kall mjölk
  • 1 ägg
  • 50 g smör/margarin
  • 1/2 tsk kardemumma
  • 25 g jäst
  • 3/4 dl socker
  • ca. 8 dl vetemjöl

Låt smöret precis smälta och häll i sockret, rör och tillsätt sedan mjölk och kardemumma. Blandningen ska vara max 37 grader varm, låt svalna om det är för varmt, smula sedan i jästen och vispa (med en vanlig visp) tills den löst sig, tillsätt sedan ägget (jag föredrar att degvätskan är lite kallare och degen får jäsa lite längre). Det kan behövas mer/mindre mjöl, men tillsätt mjölet successivt och knåda tills degen är smidig (ungefär 8 min för hand).

Låt jäsa ca 1 timma och gör  fyllningen under tiden (blanda ihop 50 g rumsvarmt smör, 1/2 dl socker, 2 tsk kanel, 1 tsk vaniljsocker). Dela sedan degen i 2 delar, kavla ut till rektanglar och bred på. Rulla ihop och skär i lagom stora “bullar” som du sätter i bullformar.

Sätt på ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa igen i 30-45 min. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i ungefär 8 min eller tills de är gyllenbruna.

5 thoughts on “Nybakade kanelbullar i fina formar

  1. underbarahem augusti 5, 2013 / 4:24 f m

    Har också bakat bullar i värmen, det går ganska bra och de jäser fint. De tog slut ganska fort, så det kan bli bullbak till helgen. :-)

  2. skrivsanna augusti 7, 2013 / 10:15 f m

    Inte då:) Platta till alltså. Jag tycker att den största charmen med hemgjorda kanelbullar just är att de travar upp i en tjusig spiralsnurr. God att bryta av och äta och inte minst – så tjusig att titta på.

    • Alexandra Bengtsson augusti 10, 2013 / 1:28 e m

      Det kanske som är det som är grejen med hembakade bullar? :) Att de är goda är i alla fall det viktigaste, eller hur :)

Kommentera

