Bönpuckar i wrap med chili

IMG_4842

 

Har du tänk på en sak? Kanske det inte stämmer, men tänk i alla fall.. Jag kan ibland förvånas av att vissa tycks äta samma mat dag ut och dag in. Min mormor brukade till exempel alltid äta sirapslimpa och havregrynsgröt, andra äter alltid prickigkorv på mackan. Att de aldrig tröttnar liksom, om och om igen, men ärligt talat så gör jag nog precis samma sak. Visst att jag gillar det mesta, men som exempel blir det väl oftast yoghurt och en macka till frukost och då är det inte sån superfruktig müsli utan den utan. Inte heller blir det det allra ljusaste brödet och sen har jag alltid gurka på mackan, juice till men helst utan fruktkött om inte te, men absolut inte svart. Ja du hör ju själv hur det låter. Finns det något du alltid äter?

Jag tänker att det nog hade varit intressant att i en hel vecka inte äta samma sak mer än en gång, eller i alla fall två. Då hade man allt fått variera sig och om inte annat använda sina kokböcker väldigt mycket mer. Egentligen så är det nästan lite skrämmande med vilka vanor vi har, jag gillar inte läsk men vet ju att de finns de som gör och dricker det varje dag. Oftast brukar jag tänka att ”det är väl bara att sluta”, men det är ju säkert samma sak (fast till och med lite värre) att sluta med läsk som att jag skulle äta superfruktig müsli till frukost var dag.

Från en sak till en annan så har jag gjort bönpuckar med lite sting i, för variationens skull. De är superlätta att göra och passar perfekt för lunchlådan. Receptet fick jag tips om och du hittar det här på Glada grisen, på tal om grisar var de svingoda. Eftersom bönorna inte ska mixas och det är potatis i blir det liksom inte sådär kompakta, kryddningen passade även bra till bönorna. Jag använde blandade bönor med kidneybönor i så biffarna blev lite mörkare, men jag kan tro du faktiskt kan använda vilka bönor du vill.
IMG_4837

Bönpuckar med chili

  • 1 burk/paket blandade bönor
  • 1 stor kokt potatis
  • 1/2 hackad gul lök, fint hackad
  • 1/2 röd chili hackad
  • ½ dl hackad persilja
  • 1 tsk msk soja
  • 1 msk mjöl
  • 1/2 tsk paprikakrydda

Jag har halverat receptet och uteslutit vitlöken eftersom jag gjord vitlökssås till. Lägg alla ingredienserna förutom mjölet i en större skål, använd en potatisstöt och mosa ihop ingredienserna. De ska vara mosat, men fortfarande finnas bitar kvar. Rör till sist i mjölet och forma till biffar. Jag doppade mina i ströbröd innan jag stekte dem i olja på medeltemperatur tills de fick en brun yta och var fasta. Går att frysa. Jag gjorde en sås på kesella, pressad vitlök,salt och vitpeppar som jag bredde ut på tortillabröden innan jag lade på grönsaker och till sist biffarna. Bon apetit!

IMG_4831

6 thoughts on “Bönpuckar i wrap med chili

  1. kanelkaka juli 30, 2013 / 11:10 e m

    Både ser och verkar gott ut. :) Själv så åt jag i princip samma frukost genom tolv skolår, choklad (varm på vinter och kall på sommar) med två kavringsmackor med leverpastej på… Min vardagsfrukost nuförtiden är havregrynsgröt med äppelmos under kallare delen av året och keso och tomat under den varma så när det gäller frukost är jag enkelspårig…

    • Alexandra Bengtsson juli 31, 2013 / 9:42 f m

      Aha, när jag var yngre drack jag ofta Oboy med ;) har aldrig varit ett fan av leverpastej, men känner måna som gillar det :)

Kommentera

