Mangokaka

IMG_4763Ibland är det roligt att prova något helt nytt och lite fantasi blev häromdagen en saftig mangokaka. Hur smakar nu en mangokaka, ska man beskriva det så är det nog ungefär som banankaka fast med mangosmak istället. Jag använde frusen mango som jag mixade till en slät smet, men färdig fruktpuré (osockrad) fungerar såklart lika bra. Jag använde en liten form så receptet du hittar här nedanför är dubblat mot det jag gjorde. Har du inte mango eller helt enkelt inte gillar mango så prova att ta någon annan frukt eller bär t.ex. blåbär eller jordgubbar. Först hade jag tänkt göra en glasyr på, men kakan var väldigt god (om inte godare) utan. Den blir förresten väldigt fin och gul..

Mangokaka

  • 60 g smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 2 dl frusen mango i bitar
  • 1,5 dl mjölk
  • 3 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver

Rör smör och socker krämigt vispa sedan i äggen ett och ett, vispa till en slät smet. Mixa mangon med mjölken slätt, tillsätt detta och mjöl blandat med bakpulver till äggsmeten. Rör försiktigt ihop och häll i en smord och bröad form. Smeten ska vara ganska tjock. Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 30 min eller till en sticka kommer ut torr. 

IMG_4771

 

PS. detta är första gången jag testade receptet som jag svängde ihop utan grundrecept. Du kan ev. behöva tillsätta lite mer mjöl om smeten är för lös eller mer mjölk om det blir för tjock..Bara för att göra det lite mer klurigt ;) ”Du känner det i handen” som Erik brukar säga med ironi när jag säger att ”rör tills det är lagom” eller ”ta ut bullarna när de är klara”. Jag antar det kanske är något man lär sig, men själv tycker jag också det är lite det roliga med bakning samtidigt som jag förstår att det kan ställa till det. Baka och bjud på som jag brukar säga och en platt kaka kan också smaka bra.

 

One thought on “Mangokaka

  1. milla juli 16, 2013 / 11:26 e m

    Spännande med mangokaka. Mango är en favorit hos mig :)

Kommentera

