Sesamkakor

IMG_4653Gillar du sesamfrö så har vi en småkaka just för dig. Lite knapriga, fröiga och passar utmärkt krossade till glass och jordgubbar. Lit mindre söta och även lite annorlunda, vad sägs? I går gjorde jag just dessa kakor från ett recept i boken Smaker från Saltå kvarn, boken kan för övrigt rekommenderas för bröderecepten. Som du ser så bläddrades det också en hel del i böcker, den tjocka äldre boken, Konditorns Uppslagsbok ifrån 1948, är en riktig bibel när det kommer till bakning. Kanske inte recepten är helt anpassade till en liten sats kakor, men det finns mycket inspiration.

Sesamkakor

  • 125 g smör
  • 1 dl sesamfrö
  • 1 dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  •  rivet skal från 1 citron

Vispa smöret mjukt, tillsätt socker och citronskal och vispa igen. Tillsätt sedan sesamfrö och mjöl blandat med bakpulver. Byt till degkrokar och rör ihop till en deg, gör en rulle av degen och skiva i kakor. Jag tog något mindre socker och sesamfrö, sen blev kakorna faktiskt inte så snygga av att skäras. Bättre hade nog faktiskt varit att kavla ut degen och sen stansa ut kakor. Om degen blir smulig så tillsätt lite kallt vatten. Jag penslade mina med uppvispad äggula och strödde över lite sesamfrö. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 10 min eller tills de är gyllenbruna. (Bara för att vara tydlig så ändrade jag om lite i receptet :) jag gillar när kakor inte är übersöta, men bakar du så gör som du tycker är bäst).

IMG_4647

2 thoughts on “Sesamkakor

  1. underbarahem juli 1, 2013 / 6:19 f m

    Detta måste jag testa, tack för receptet!

Kommentera

