Superfrukost – mangosmoothie

IMG_4616

Nu är det semestervecka ska jag säga och har man bara en vecka såhär ganska tidigt på sommaren får man maxa den på ett semetstrigt vis. För mig blev första steget att göra en lite mer avancerad frukost. Det kanske säger mer om vad jag brukar äta än hur svår smoothien är att göra. För att även få lite mer fiber i frukosten så tillsätt havregryn. Jag har använt fiberhavregeryn ifrån Gyllenhammars, de råkade bli fiberhavregryn av misstag men tur var väl kanske det för de var precis lika bra som de vanliga.

Det bästa med smoothie tycker jag är att den kan varieras efter säsong, på sommaren kan du ta jordgubbar, lite senare på säsongen persikor och närmare jul apelsin eller frysta bär eller frukt. Just på grund av detta blir receptet också mitt bidrag till säsongens bästa på Gröna Skafferiet där råvaran för månaden var valfri. Snabbt, gott, enkelt och nyttigt säger jag bara :)

Recept på smoothien

Här kan du improvisera lite hur du vill, jag gillar när smoothien är lite mer tunn och när den är lite mer åt det sura hållet än det söta. Föra att mixa ihop en smoothie så använd receptet som grund, men tillsätt mer eller mindre av det du gillar/inte gillar.

  • 1 liten banan
  • 1,5 dl naturell yoghurt eller filmjölk
  • 1/2 dl apelsinjuice
  • 1 dl mango i mindre bitar
  • 1,5 msk havregryn

Häll i en mixer och mixa till en slät och lite fluffig smoothie. Strö ev. över lite frö.

IMG_4610

8 thoughts on “Superfrukost – mangosmoothie

  1. ewa28 juni 25, 2013 / 3:49 e m

    Prova att ha ingefära i också, ger bra sting och är väldigt nyttigt :) avokado funkar också bra i smoothies eller spenat.

    • Alexandra Bengtsson juni 27, 2013 / 10:10 f m

      Det låter riktigt bra, har faktiskt en avokado hemma :) såg att matTina tipsade om hur msn skulle riva ingefära på bästa sätt med för att slippa det trådiga :)

      • ewa28 juni 27, 2013 / 10:49 f m

        Mixar man den känns den inte.

  2. Parre juni 29, 2013 / 11:43 f m

    Jag brukar bara slänga i lite allt möjligt i mina :) finns nog inte mycket som inte hamnat i min mixer :)

Kommentera

