Jordgubbsbullar

IMG_4287

Bullar är roligt att göra, allra helst bär man kommer på nya idéer. Sen passar ju bullar utmärkt för picknick så baka, frys in och ta fram när solen skiner.

Jag testa denna gången att göra jordgubbsbullar som blev riktiga höjdare. Man kan använda jordgubbssylt, men eftersom sylt är ganska sött kan du som jag använda frysta jordgubbar istället. Jag kokade upp dem med ytterst lite socker, mixade dem och lät sedan purén puttra lite på spisen. Tänk på att inte ha på för mycket av jordgubbet, som du ser tog jag för mycket ;) Det blir lätt söligt och bullarna inte lika fina, men oavsett så blir det garanterat goda. Prova får du se..

Jordgubbsbullar

  • 2,5 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 50 g smör/margarin
  • 1 tsk kardemumma
  • 25 g jäst
  • 3/4 dl socker
  • ca. 7 dl vetemjöl

Smält smöret och häll i sockret, rör och tillsätt sedan mjölk och kardemumma. Blandningen ska vara max 37 grader varm, låt svalna om det är för varmt, smula sedan i jästen och vispa (med en vanlig visp) tills den löst sig, tillsätt sedan ägget. Det kan behövas mer/mindre mjöl, men tillsätt mjölet successivt och knåda tills degen är smidig.

Låt jäsa ca 45 min. och gör fyllningen medans. Fyllning:Antingen använder du jordgubbssylt, eller så gör du egen fyllning genom att tina frysta jordgubbar. Lägg dem sedan i en kastrull med lite socker. Låt koka upp och mixa till en slät puré.Häll eventuellt bort lite spad innan så att det inte blir så rinnigt. Låt koka upp igen och låt svalna. Hur mycket jordgubbar som behövs? ca. 2 dl, får du lite fyllning över kan du ha det i yoghurten eller på glass eller nåt annat.

Dela sedan degen i 2 delar, kavla ut till rektanglar och bred på fyllningen. Vill du så bre ett tunt lager smör på degen innan.Rulla ihop och skär i lagom stora “bullar” som du sätter i formar i muffinsplåt eller på vanlig plåt med bakplåtspapper på.

Sätt på ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa igen i 30 min (ev. lite längre (45min) om du har det kallt inomhus). Pensla med ägg och strö över pärlsocker.Låt stå i ugnen ca. 10 min eller till de är gyllenbruna och genombakta.

IMG_4285-001

8 thoughts on “Jordgubbsbullar

  1. Amy's piece of cake maj 27, 2013 / 10:46 e m

    Låter spännande med jordgubbsbullar. Kan tänka mig att det blir gott när de färska kommer. Fint foto!

    • Alexandra Bengtsson maj 28, 2013 / 11:37 f m

      Åå det är säkert gott med färska också, i muffins med :) Åå nu längtar jag till man kan plocka dem ute..

  2. TheFiercestCalm maj 28, 2013 / 4:04 f m

    Gorgeous! Also, I’m jealous of your easy access to pearl sugar! I can’t find any here. :(

    • Alexandra Bengtsson maj 28, 2013 / 11:36 f m

      Thanks :) pearl sugar is easy to find here :(, it’s delicious on cinnamon rolls..:)

Kommentera

