Banancookies med choklad och nötter

IMG_4123

 

Igår hittade jag den helt galet bra bloggen Förvaringsdrottningen, jag som älskar att sortera och organisera.. då kanske du undrar vad det har med cookies att göra. Jo när jag röjde runt jag hittade en påse hasselnötter, det var två nötter i. Sen hittade jag ett paket blockchoklad med 1 1/2 ruta choklad i och bredvid den stog ett paket med ungefär 1 dl farinsocker i. Jo man tackar, en anledning till att få göra cookies.

Jag hade klipptid 9.30 och var som vanligt vaken lika tidigt som en femåring så jag passade på att baka lite vid halvåttatiden på det vi hade i skåpen. Bra med det här receptet är att du inte behöver elvisp så du kan baka utan att väcka grannarna om din elvisp liksom vår låter lika mycket som en cementblandare.

Kakorna blir lite segmjuka (chewy) och förvaras bäst i plastburk i kylen. Ett bra alternativ till banankaka om du har bananer till övers. Teet på bilden är ett rooibos te med blåbärssmak ifrån Friggs, smakar helt okej och bra om du gillar lite sötare te.

IMG_4119

 

Banana oatmeal cookies

  • 1 1/4 dl vetemjöl
  • 1 1/4 dl havregryn
  • 0,8 dl farinsocker
  • 1/3 tsk bikarbonat alt. 1/2 tsk bakpulver
  • 25 g smör/margarin
  • 1/2 uppvispat ägg
  • 1 liten banan, mosad
  • hackad choklad
  • hackade valnötter

Blanda de torra ingredienserna i en skål och fördela smöret däri till en grynig massa. Tillsätt sedan bananen och ägget och rör ihop till en smet. Rör till sist i hackad choklad och nötter (ta så mycket du gillar). Klicka ut smeten med en sked på bakplåtspapper, grädda i 20 grader ca. 8 min eller till de är gyllenbruna och genombakade.

5 thoughts on “Banancookies med choklad och nötter

  1. Trollmamma maj 6, 2013 / 4:04 e m

    Funderar på att testa dessa redan ikväll, fast utan choklad… :)

    • Alexandra Bengtsson maj 6, 2013 / 4:09 e m

      Va roligt! :) Hoppas de blir goda, man kan få justera lite med havregrynen beroende på hur stor bananen är

    • Alexandra Bengtsson maj 12, 2013 / 1:50 e m

      Tack för kommentaren :) Japp de blir goda och lite segmjuka, vill man ha hårda kakor så är andra recept bättre.. ;)

Kommentera

