Inte lätt att krydda rätt

IMG_4096

Den senaste tiden har vi lagat ganska mycket mat, och det har smakat bra, men du vet inte sådär riktigt gott. Min strategi är ofta att improvisera, så jag tänkte om jag följer recepten helt och hållet så smakar det ”mer”. Men det vet vi väl alla att det inte är så enkelt ha ha!

I helgen lät det ungefär ”kryddorna är nog gamla” ”chili som säljs i svenska butiker måste vara svag”.. njaa efter att ha hällt i tredubbla mängden färsk röd chili så kan man ju undra. Nu har jag ju ett smaklexikon så det är inte smakkombinationerna i sig utan att maten helt enkelt smakat för lite. Eller något :) På bilden är det en vegetarisk chili från Jamie Oliver’s senaste bok och groddarna är hemodlade. Nä man ska inte ge upp så lätt, övning ger färdighet, eller hur! Jag har i alla fall nu hittat ett gäng recept ifrån Lilla Matdériven som ska testas inför nästa vecka.. :)

Har du någt bra ”kryddtips” så dela gärna med dig. Trevlig fredag!

2 thoughts on “Inte lätt att krydda rätt

  1. Sara på Vardag.nu maj 3, 2013 / 3:22 e m

    Oj vad många gånger som jag misslyckats med kryddningen… Hoppsan, massor av salt – eller hoppsan, chilin var lite starkare än jag trodde… Svårt att rädda ;) Men en skvätt socker, lite syra från en lime och en stor klick naturell yoghurt till svalkar litegrann :)

    • Alexandra Bengtsson maj 3, 2013 / 4:50 e m

      Ja det är nog sant, man får prova sig fram och krydda på helt enkelt.. tills det smakar bra :)

Kommentera

