Potatisplättar med persilja och lingon till det

IMG_4083

Antingen så gillar man den eller så gillar man det inte, men potatisplättar är gott om du frågar mig. Ska man ta med lunch varje dag så får man vara lite kreativ och i detta fallet resulterade det i ett gäng potatisplättar, superbra att ta med som lunchlåda och superbra att frysa in i lagom stora portioner. Potatisplättar är bra att göra om du t.ex. fått potatismos över eller helt enkelt vill ha lite matigare plättar, jag vet min mormor brukade göra dem, men har faktiskt ingen aning om receptet så detta är en improvisation. Jag hackade också ner lite persilja i mina för färgen och smakens skull.

Det här är ett ungefärligt recept, men jag använde 2 ägg och 1,5 dl vetemjöl som jag vispade ihop med 2,5 dl mjölk. Sen tillsatte jag potatismos och lite salt och vispade, och spädde med mjölk till konsistensen av smet till Amerikanska pannkakor. Sen steker du dem i stekpanna eller plättlagg, vänd när ovansidan är bubblig och har stelnat så att smeten inte rinner. Servera med lingonsylt och kanske rivna morötter. Min smet gav tre Alexandra-portioner.

Lite roligt var det att jag gjorde smet och hällde i plättjärnet, sen insåg jag att vi bara hade stekspadar i plast som ju inte fungerar så bra ihop med gjutjärn. Men man tager vad man haver så osthyveln fick agera stekspade den här gången.. och kanske nästa gång med för det  fungerade faktiskt ganska bra.
IMG_4084

2 thoughts on “Potatisplättar med persilja och lingon till det

  1. sockervisp maj 1, 2013 / 9:41 f m

    Vad trevligt att ha ett plättjärn eller lagg eller vad det heter =) Ser gott ut!
    Tänkte förresten säga att din nya ”personbild” med rosor är jättefin!

Kommentera

