Brödbak – halvgrova surdegsfrallor

 IMG_4058

Det var verkligen längesedan jag bakade bröd, men i helgen passade jag på när jag matat surdegen. Bröd kan lätt bli för sura om man kalljäser med surdeg, men jag hade i 2 msk för smakens skull och tog helt enkelt lite mindre jäst istället. Rör du ihop degen på morgonen har du bröd på kvällen, vill du hellre ha nybakat till frukost så gör du degen på kvällen. Det blir 10 stycken medelstora frallor, vill du ha fler så är det bara att dubbla receptet. Eftersom degen blir ganska så kladdig så gäller det att mjöla händerna ordentligt när du bakar ut dem, de blir heller inte jättesläta på utsidan, men vad gör väl det när de blir superoda :)

 

IMG_4044

Kalljästa frallor med surdeg

  • 375 ml kallt vatten
  • 10g jäst
  • 2 msk surdeg av råg
  • 400 g mjöl (150 g grahamsmjöl, 250 g vetemjöl special)
  • 1 tsk salt
  • 2 msk linfrö
  • 1/2 dl solrosfrö
  • 1 msk matolja
  • (1 tsk honung)

Blanda ut  jästen och surdegen i vattnet och tillsätt honungen. Väg upp mjölet i en skål, tillsätt salt, frö och blanda. Rör sedan i degvätskan och matoljan och blanda ihop till en kletig deg. Plasta in skålen och ställ i kylen i mellan 8 – 12 timmar.

 Sätt  ugnen på 250 grader, forma frallor med mjölade händer och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ungefär 30 min och  låt stå i ugnen ca. 10 min eller till en innertemperatur av sådär 96 grader.

4 thoughts on “Brödbak – halvgrova surdegsfrallor

  1. jenny i maine april 23, 2013 / 3:28 f m

    Du är så himla duktig! Ok, nu har jag ju inte smakat på dina bakverk tänker du… Men, jag har provat det där med surdeg. Och det gick ing’e bra! Så för mig är du ett bakproffs som lyckas med surdeg :) Dessutom får du allt att se så fint och gott ut!

    • Alexandra Bengtsson april 23, 2013 / 9:58 f m

      Å vilken fin kommentar! Jag brukar försöka fota i dagsljus för då brukar det se lite godare ut :) .. och sen så brukar vi välja ut de finaste/största bullarna och de är bara de som får vara med på bild haha! diskriminering på hög nivå :D

      • jenny i maine april 23, 2013 / 2:42 e m

        Dagsljus och diskriminering funkar alltid bra :)

Kommentera

