På odlingskurs i Malmö

IMG_4004

Igår var jag och Emma (Sockervisp) på odlingskurs på blomsterbutiken Florera vid Sankt Knuts torg i Malmö, supermysigt var det och en massa inspiration fick vi med. Vi började med att gå igenom lite allmänt om odling, de flesta av oss var intresserade av att odla på fönsterbrädan. Jag tycker själv att det är roligt att odla t.ex. persilja hemma då har man om det skulle behövas och maten känns alltid godare med lite grönt på.

IMG_4003

IMG_4008

Sen blev det även lite grön fika. Vi blev bjudna på torkad ananas som var supergod, den såg lite ut som kantareller haha! och var inte alls sådär sötsliskig som den som finns bland naturgodiset.

IMG_4012

I blombutiken fanns främst ekologiskt odlade och rättvisemärkta blommor, bättre både för miljön och för oss.

IMG_4011

Vi gjorde fyra krukor av tidningspapper i såna här fina ”krukgrejer” som vi sedan sådde blomsterkrasse och ärtor i. Som kruka kan man även använda mjölkpaket och tycker man att de inte riktigt matchar på fönsterbrädan så kan man göra dem lite snyggare med t.ex. tapet. Mina krukor står fotrfarande i påsen i hallen, men i kväll ska de flytta in på fönsterbrädan, det ska bli roligt att se hur det växer!

IMG_4015

När man odlar inomhus är det viktigt att tänka på några saker, dels att det man inte odlar är allt för stort eller behöver allt för mycket jord, men även att plantorna kommer få tillräckligt med ljus. Vi har sått kryddor alla redan, men andra saker som också går att så inomhus är busktomat, chilipeppar och sallad. vad jag fått lära mig är att man ska så i såjord som är näringsfattig, men efter 3 veckor är näringen i jorden slut och det är nå man ska ”gödsla”. Något som jag nog gjort fel innan är att plantera om i större kruka för tidigt, använder man krukor i storleken som de vi gjorde i papper ska man plantera om först när det är rötter ända ut i kanterna, eller om man har krukor med hål i tills liksom rötterna kommer ut. I början ska jorden hållas fuktig och det kan man göra genom att stoppa krukan i en plastpåse eller lägga plastfolie över. Det går att så i vanlig planteringsjord också, men skillnaden mellan den och såjordfen är att den är mer näringsrik och håller fukten längre.. därför kan den lättare mögla om man t.ex. har plast över krukan. Jag fick även tips för kaktusarna som jag har sått, de ska ha näringsfattigjord och torrt. Jag köpte även en box för odling av groddar som ska användas i helgen och som sagt, nu väntar vi på att det ska gro :)

4 thoughts on “På odlingskurs i Malmö

  1. Liv Zetterling april 19, 2013 / 11:28 f m

    Så kul att läsa om odlingskursen! Ser både mysigt och inspirerande ut med alla bilder! Jag känner Linda och tycker att hon är helt suverän på att dela med sig av sin kunskap och sin passion för allt som växer och går att äta. Hon är jätteduktig!
    På FB fick jag idag ett tips om ett event som kanske skulle vara intressant för dig och alla andra som gick på kursen igår. Det handlar om att ”Bo grönt i lägenhet”. Brukar alltid vara intressant när Gröna hjulet bjuder in.
    https://www.facebook.com/events/127083007482478/

Kommentera

