Havrebröd, mjukt och fluffigt

IMG_3596

Tro mig, det här brödet är lättare än lättast och det behöver inte ens knådas. Ser man på bilden så ser man nästan hur fluffigt och mjukt det blev, jag är nästan själv förvånad. Du rör ihop ingredienserna och låter degen jäsa i kylen och det är ungefär så enkelt.

Jag bakade brödet i helgen och det stog i kylen medan vi var ute på stan och promenerade. Egentligen skulle vi köpt påskris och en blomma till bordet också, men vi gick hem och tog det 100% lugnt istället. Slöhelger kan man behöva då och då. Jag kan förresten tipsa om tv-serien House of Cards som finns på Netflix, men också snart att köpa.  Drama i vita huset kan man nog beskriva serien med – såå spännade och faktiskt välgjort.

Havrebröd

  • 1 dl havregryn
  • 1/2 dl linfrö
  • 1 dl kallt vatten
  • 3 dl kallt vatten
  • 10 g jäst
  • 350 g vetemjöl special
  • 1 tsk salt
  • 1 msk matolja
  • 1 tsk honung

Häll vattnet över havregrynen och linfröna och låt stå minst 10 min (jag använde Gyllenhammars havregryn vilket är lite mindre så låt stå tills de svällt så att vattnet sugits upp). Rör sedan i resten av ingredienserna (rör ut jästen i lite av vattnet) och rör ihop. Degen ska vara lite kladdig. Tillsätt ev. lite mer mjöl ifall det behövs. Låt jäsa i kylen (övertäckt med plastfolie) i ca. 8 timmar. Smörj en form och häll i degen. Strö över lite havregryn och snitta degen.

Låt stå i rumstemperatur runt 1 timma och baka av i 250 grader varm ugn till en innertemperatur av 96-98 grader. Ungefär 35-40 min. Receptet jag utgick ifrån är hittar du här.

Spara

Spara

12 thoughts on “Havrebröd, mjukt och fluffigt

  1. Loppan mars 12, 2013 / 8:18 f m

    Ser verkligen gott ut! Så nu får det bli baka i helgen.. Inte så ovanligt kanske ;) tack för inspiration!

  2. saralalloo mars 12, 2013 / 8:50 f m

    Åh vad gott det verkar. Det här receptet sparar jag definitivt. Tror du att det skulle funka om degen fick jäsa i rumstemperatur, så kanske det inte behöver stå så länge dagen efter?

  3. C mars 12, 2013 / 1:23 e m

    äsch, det där lät ju för enkelt! ”Det skulle tom du kunna baka” som min mamma sa!:)
    Är ju ingen brödbakerska men man kanske skulle testa till helgen…

  4. bakverket mars 13, 2013 / 4:20 e m

    Brödet ser mycket gott och saftigt ut tack vare skållningen! Nattjäst bröd är ju godast då smakerna kommer fram mycket mer!

  5. ewa28 mars 13, 2013 / 7:07 e m

    Hmm 1 dl kallt vatten OCH 3 dl kallt vatten?? Ser gott ut :)

    • Alexandra Bengtsson mars 13, 2013 / 7:30 e m

      Ursäkta om jag skrev det lite krångligt :S det ska vara 4 dl vatten totalt. 1 dl om du blötlägger havregryn och linfrö först :)

  6. Johanna mars 25, 2013 / 2:50 e m

    Alltså, VILKET bröd!!! Tack, du har fått mig att återigen tro på hembakt bröd – det här var ju ljuvligt gott!! Fluffigt, ingen jästsmak, alldeles underbart!

    • Alexandra Bengtsson mars 25, 2013 / 2:52 e m

      Oj så glad jag blir av att höra det :) långjäsning tar oftast bort jästsmaken och gör de mer saftigt.. Nu blir jag sugen på att baka bröd, igen ;)

      • Johanna mars 26, 2013 / 9:13 f m

        Tror du att man kan byta ut en del av vetemjölet mot något grövre utan att ge avkall på fluffigheten…? Och skulle man kunna göra en morotsvariant, med grovriven morot i? Är så ivrig nu då jag hittat detta recept, skulle vilja baka en massa bröd :)

      • Alexandra Bengtsson mars 26, 2013 / 10:04 f m

        De kan man nog delvis, bara man inte tar för mycket för då blir det lätt kompakt.. att prova sig fram är nästan det bästa :) Tycker grahamsmjöl brukar bli ganska så bra..

Kommentera

