Blåbärsmuffins!

IMG_3616

Månadens sötsak på Söta saker är Muffins, självklart var jag tvungen att göra några. Muffins är ju min all time favorite. Det var längesedan vi gjorde just blåbärsmuffins trots det är min favoritfavorit, men idag efter en iskall promenad i stan gick Erik vidare till affären för att köpa blåbär medan jag började fixa i köket.

Detta receptet ger 6 stycken normalstora och tro mig det går snabbt att göra dem, inget vispande och väntande. Bara att röra ihop och in i ugnen. Jag valde att smörja en plåt, men formar går ju naturligtvis lika bra. Det är farinsocker i smeten vilket gör muffinsen lite mer brunaktiga  till utseendet och såklart goda till smaken.

Vill du ha lite muffinshistoria så kan jag berätta att de dök upp i receptböcker någon gång under 1800-talet (kanske för att det var i slutet på 1800-talet som bakpulvret dök upp), det som du säkert vet också mängder med olika sorter. Till vissa ska smör och socker vispas, till andra socker och ägg, det finns också matmuffins och English muffins vilket egentligen är ett bröd bakat med jäst som bakas i stekpanna eller liknande. Ordet muffins kommer från franskans moufflet vilket syftar på mjukt bröd.

Blåbärsmuffins

  • 3 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 1,5 dl farinsocker, knappt
  • 1 ägg
  • 1,5 dl mjölk
  • 50 g smör (smält och svalnat)
  • frysta blåbär,hur mycket du gillar

Blanda de torra ingredienserna i en skål, vispa upp ägget i en annan och blanda i mjölken och smöret. Sen är det bara att hälla äggblandningen i mjölet, röra tills allt precis är blandat och sen försiktigt röra i blåbären. Fyll formarna ganska väl och låt stå i ugnen ca. 10 min eller till en sticka kommer ut torr då du provar.

2013-03-10Källa till muffinshistorian: The sweet history of muffins. Receptet jag utgick ifrån kan du hitta i boken Great Baking, dock kan jag inte lova samma resultat som på bilderna efterom jag ändrade om i princip allt haha! Men jag kan rekommendera boken.

3 thoughts on “Blåbärsmuffins!

  1. Parre mars 26, 2013 / 5:58 e m

    Muffins är sååå gott :)

Kommentera

