En mazarin tack

Tiden går verkligen snabbt ibland, jag tittade igenom gamla bilder och hittade några mazarinbilder. Hur goda som helst blev de och lagom stora. Jag gjorde dem i den sortens runda veckade metallformar som finns att köpa i matbutiken, sen är det bara att lyfta ur mazarinen.. om man inte vill ha formen på. Jag tycker nog det ser lite finare ut utan.

På den nedersta bilden är det också fruktdipp, en riktig höjdare. Smaksätt turkisk yoghurt med antingen kanel och farinsocker eller honung och hackad mandel så har du något att dippa t.ex. äpplen och ananas i. Väldigt enkelt, lite klurigare är det att göra mazariner, men det är helt klart värt den extra tiden.

Mazariner

  • 100g smör/margarin
  • 1/2 dl socker
  • 1 ägg
  • 3dl vetemjöl

Till fyllningen behöver du: 200g mandelmassa (grovt riven), 2 ägg. Till glasyren behöver du 3dl florsocker och lite mjölk.

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker till degen lite poröst, tillsätt ägget och mjöl. Blanda snabbt ihop till en deg. Sätt in i kylen medan du gör fyllningen. Vispa mandelmassan med smöret tills det blivit blandat, vispa sedan i äggen.

Kavla ut degen ganska tunt och ta ut rundlar med t.ex. ett dricksglas om du använder runda formar. Lägg degbitarna i metallformar,tryck till lite lätt och häll sedan i fyllningen. Sätt in i mitten på ugnen i ca. 15 min eller tills de är gyllenbruna och fyllningen “stelnat”. Låt kallna ta ut dem ur formarna. Bre på glasyren som du gör genom att bara röra ihop florsocker och tillsätta lite lite mjölk i taget till lagom konsistens.

Receptet räcker till ca. 30 stycken mindre mazariner eller 15 stycken i “köpestorlek”. Jag föredrar mindre, men du kanske gillar större.

IMG_1305

8 thoughts on “En mazarin tack

    • Alexandra Bengtsson mars 9, 2013 / 7:49 e m

      Tack :) Gjorde dem i höstas, blir bara bakning en gång i veckan nästan numera..imorn blir det blåbärsmuffins :)

      • sockervisp mars 10, 2013 / 4:05 e m

        Ja, förstår =) Jag bakade choklad/kaffemuffins idag =)

  1. sockervisp mars 16, 2014 / 12:19 e m

    I min fortsatta googling på mazariner så såg jag fotot på det dukade bordet och tänkte ”hm, är inte det alexandras porslin?” Och det var det ju =)

    • Alexandra Bengtsson mars 16, 2014 / 6:15 e m

      Haha! Det har hänt mig också..Google verkar gilla att visa mina egna bilder. Litet problem blir det när man vill ha inspiration ifrån andra ;) Hoppas mazarinerna blir goda! Ha en bra söndag du med..

      • sockervisp mars 16, 2014 / 8:31 e m

        Jag förstår det, du får sluta vara så populär :-) ska bli spännande med mazarinerna!

Kommentera

