Mumsig äppelkaka med mandel

IMG_3479

De har fortfarande svenska äpplen i butiken och äppelkaka är ju nästan aldrig fel. Äpplena jag använde är Ingrid Marie, men Granny Smith eller liknande går säkert lika bra. Jag hade citron i kaksmeten, men kardemumma borde nog bli ännu godare. Kakan blir i varje fall sådär lite kompakt och mjuk vilket är otroligt gott till vaniljsåsen. Jag gjorde en mindre form så använder du en normalstor springform så dubbla bara receptet.

Äppelkaka med mandel

  • 2 äpplen, skalade och tunnt skivade
  • kanel
  • 1 ägg
  • 3/4 dl socker
  • 1/2 tsk kardenumma
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk vaniljsocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 30 g smör
  • 3/4dl mjölk
  • hackad mandel

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda äpplena med kanel och lite socker. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt, häll i smör, mjölk, kardemumma och sikta i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör tills allt precis är blandat och häll i en smord och bröad form. Stick i äpplena tätt och strö över mandel. Sätt in i mitten av ugnen och låt stå i ca.25 min eller till en sticka kommer ut torr. Servera med vaniljsås.. Jag brukar använda det här receptet för vaniljsåsen, men bara tillsätta lite mer mjölk tills lagom tjocklek.

IMG_3499

5 thoughts on “Mumsig äppelkaka med mandel

  1. bakverket februari 27, 2013 / 12:03 e m

    Jag brukar också gör en mindre sats av många recept! En mjuk äppelkaka med knaprigt täcke är mums!

  2. Parre mars 1, 2013 / 11:00 f m

    Ser gott ut som vanligt :)

  3. inomhus mars 3, 2013 / 2:57 e m

    Perfekt! Jag har fyra äpplen hemma som behöver gå åt – bakar denna bums!

Kommentera

