Hemgjord chokladpudding

IMG_2870
Denna månaden är Månadens Sötsak Söta Saker ”70-tal”. Både lätt och svårt, eller kanske mest klurigt eftersom jag inte ens var född på 70-talet. Men visst har man en viss bild av den tidsperioden, jag tänker mest på konserver och på receptlådor med receptkort i och på picknicklådor i plast.. och en massa saker i brunt.

Jag tänkte och tänkte, vad ska jag göra som representerar 70-talet, nyponsoppa njä.. så det blev chokladpudding.  Glömde förresten skriva att chokladpudding är underskattat gott och att jag i förbifarten tänkte på andra efterätter som rulltårtsbakelse, uppochnerkaka med konserverad frukt, citronfromage och brylepudding..men stannade här. Chokladpuddingen förtjänar en plats i rampljuset.

Detta kanske man kan säga är en modern version av chokladpuddingen, serverad i espressokoppar och smaksatt med whiskey. Gott säger jag, prova får du se..

IMG_2875

Chokladpudding
  • 3 dl mjölk (3%)
  • 2,5 msk maizena
  • 2  msk socker
  • 3 msk kakao
  • 1 äggula
  • 1 tsk vaniljsocker
  • ev. 1 tsk whiskey
Häll mjölk och socker i en kastrull, sikta sedan i maizena och kakao. Vispa i äggulan och sätt på plattan, låt sjuda upp tills det precis kokar och chokladpuddingen tjocknar. Låt svalna något innan du rör i vaniljsockret. Häll upp i små portionsformar och låt kallna i kylen i ungefär 1 timma eller tills det stelnat.
Vill du kunna stjälpa upp chokladpuddingen så skölj formarna med kallt vatten innan. Det kan vara lite klurigt att få ut dem men man kan använda en vass kniv och skära runt kanten. Vi hade bara lättmjölk hemma så jag bytte ut 1 msk mjölk mot 1 msk grädde vilket fungerar lika bra. Använder man bara lättmjölk blir det lätt lite blaskigt. Jag smaksatte även med whiskey för en lite annorlunda smak, men det går såklart lika bra utan, eller med något annat som t.ex. kaffe.
9 thoughts on “Hemgjord chokladpudding

  1. sockervisp februari 16, 2013 / 5:14 e m

    Ja, det är så gott med hemmagjord chokladpudding!
    Ser jättefint ut i de små kopparna =)
    Jag har gjort dina biscotti och länkat till dem.

    • Alexandra Bengtsson februari 16, 2013 / 10:08 e m

      Tack för länkningen! Såg ut som ni hade en riktigt fin middag och tårtan du gjort med fåglarna på var ursöt :)

      • sockervisp februari 17, 2013 / 12:04 e m

        Varsågod =) Ja det var mkt fint alltihop!
        Tack! Så just nu får en sådan där fågel vara min bloggbild..

  2. handpicked4u februari 17, 2013 / 11:57 f m

    Så enkelt och gott! Vilken fin och inspirerande blogg du har!!

  3. milla mars 2, 2013 / 11:47 e m

    Vad gott denna ska jag prova:)

    • Alexandra Bengtsson mars 3, 2013 / 4:19 e m

      Prova på, den gick åt supersnabbt hos oss.. såå gott med grädde på toppen :)

Kommentera

