Grovt filmjölksbröd

IMG_2691

Det där med filmjölksbröd som är bakade med bikarbonat istället för jäst har aldrig riktigt varit min grej. Kanske för de så lätt smakar bikarbonat och det är ju inte särskilt gott. Men man ska inte döma bröd bara sådär så idag bakade jag ett bröd själv för att se om jag ändrat min åsikt OCH det gjorde jag. Vi fick förresten ett väldigt gott bröd bakat på bikarbonat till jul.. Men bättre att börja med ett litet bröd tänkte jag så vi gick till Allt i kök vid Slussen i Malmö och köpte en liten brödform på ca. 5 dl. Alldeles lagom stor och den verkar dessutom vara av väldans bra kvalité med 20 års garanti (en ”loaf pan” av märket  Masterclass). En limegrön Margretheskål på 1 liter följde också med hem, de har verkligen allt i den butiken.

IMG_2697

Använder du en form på ca. 1,5 liter så dubbla bara ingredienserna i receptet och känner du för att improvisera så kör på, behåll bara samma mängd vetemjöl, bikarbonat, filmjölk och sirap. Kolla gärnain mitt bidrag till Månadens sötsak på Söta saker och till Säsongens bästa på Det gröna skafferiet.

Grovt filmjölksbröd

  • 1/2 dl krossat vete
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1/2 dl solrosfrö
  • 1/4 dl linfrö
  • 1 tsk bikarbonat
  • 2 msk sirap
  • 2 dl filmjölk (jag använde lätt)
  • 1 tsk salt

Sätt ugnen på 200 grader. Häll den krossade veten i en skål och häll över kokande vatten så den får svälla. Annars blir kornen lätt väldigt hårda att tugga på, låt stå i ca. 15 min och häll sedan av vattnet. Blanda alla de torra ingredienserna i en skål och sirap, krossat vete och filmjölk i en annan. Rör ihop snabbt och häll i en smord form. Låt stå i ugnen ca. 30 min eller till en sticka kommer ut torr (45 om du dubblar satsen). Låt kallna i formen, smakar bäst när det är nybakat. Brödet smakar väldigt gott med bara smör på, eller någon syrligare marmelad som t.ex. vinbärsmarmelad och kanske någon grönmögelost..

PS. Om du har i solrosfrö och de blir gröna, så är det bara för att fettet i fröna reagerar med bikarbonaten vid hög värme. Det är absolut inget farligt.

IMG_2674

Kommentera

