Ett Smaklexikon och en massa länkar

IMG_2649

Titta vadsom kom påposten idag? SmakLekikon av Niki Segnit, en bok som garanterat kommer komma till användning. Oftast har man ju lite av varje hemma, men det är ju en annan fråga vilka smaker som passar bäst ihop. Boken är indelad i olika kategorier som t.ex. rostat, grönt osv. och sen finns kortare recept och såklrt matchande  smaker under varje ”huvudsmak”. Jag störtgillar utsidan på boken och insidan med såklart.

Under veckan har jag ramlat över lite intressanta blogginlägg som jag tänkte dela med mig av..Jag har flera gånger sagt att såklart man inte kan göra köttbullar av quornfärs, men jo det kan man och det finns gott bevis. Här på Amy’s piece of cake hittar du ett recept som vi garanterat ska testa.

Vegannasol har gjort jättesöta punchrullar och på Gabriella’s mat hittade jag en väldigt fin morotskaka med glasyr. Jag lovade någon gång att ta med fika till jobbet och då kan det nog faktiskt bli morotskaka i muffinsform som det kommer bjudas på.

Nästa gång vi gör bröd, vilket nog blir i helgen ska jag testa att göra i form och använda bakpulver istället för jäst. I julas åt vi ett jättegott sådant bröd så det blir något liknande, fast kanske med rostade hasselnötter i . Ett recept hittade jag här på Söta saker. På Söta saker hittade jag även en länk till bloggen Tartelette, en blogg med väldigt fina bilder och inspirerande recept.

När jag hittade receptet på snabb chokladkaka hos UllanBullan tänkte jag att det nog kan vara något som många vill testa. Vi har inte haft microvågsugn på länge, men nu har den letat sig in i lägenheten.

Trevlig fredag!

7 thoughts on “Ett Smaklexikon och en massa länkar

  1. sockervisp februari 1, 2013 / 9:55 f m

    Det är trevligt att du gör sådana här länktips ibland =) Och håller verkligen med om att Tartlett är en riktigt fin blogg =)

    • Alexandra Bengtsson februari 1, 2013 / 11:53 f m

      Roligt :) Japp, visst var bilderna fina.. nu skulle jag vilja ha semester och ta bilder hela dagarna..

  2. Soleil februari 2, 2013 / 11:55 f m

    Åh, tack att du tycker mina punschrullar blev söta trots att de blev ojämna och lite fula. Eller du kanske menade smaken ;)

    • Alexandra Bengtsson februari 2, 2013 / 5:42 e m

      ;) Syftade faktiskt på utseendet, det såg enormt goda och fina ut :) Har aldrig gjort punschrullar själv, men skulle vilja testa det nån gång..Trevlig helg!

      • Soleil februari 3, 2013 / 10:00 e m

        Ja men testa! Det var verkligen inte svårt, annat än att få dem fina. Tror knepet är att låta kaksmulsmassan stelna ordentligt i frysen innan en börjar linda in massan i marsipan. Rapportera gärna om hur det gick när du gjort egna :)

      • Alexandra Bengtsson februari 3, 2013 / 10:03 e m

        Aha, smart tips :) Ska prova nästa gång vi köper hem marsipan.. blir ju oftast över vid tårtbak :)

Kommentera

