Cookies med mandel och russin

IMG_2576

När vi hade bloggträff förra gången hade jag med mig cookies, lite för att kakorna jag från början tänkt ta med mig inte blrev riktigt bra (bättre at fokusera på lösningar istället för problem, eller hur). Cookies går snabbt att göra och det bästa är att du kan välja vad du vill ha i som smaksättare. Jag valde att inte ha i choklad eftersom vissa åt veganskt. Choklad kan ju innehålla precis allt möjligt :), men om du tål och gillar choklad kan jag verkligen rekommendera att ha i det som smaksättare.

Kakorna ska inte gräddas helt färdiga i ugnen, låt dem istället kallna på plåten så blir de sega i mitten och knapriga på kanten. Det ska vara äpplemos i, vilket vi inte brukar ha hemma, men du gör det jättelätt själv. Koka ett äpple, delat i mindre bitar med lite vatten och 1 msk socker, mixa sedan för en jämn konsistens.

Cookies

  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl havregryn
  • 150 g smör
  • 1 1/2 dl socker
  • 1/2 dl farinsocker
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1/4 dl sirap
  • 1/2 dl äpplemos
  • 1/2 dl vatten
  • Hackad choklad, hackad mandel, russin..

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker med en elvis tills det är blandat, tillsätt sedan sirap. Byt till degkrokar och tillsätt de torra ingredienserna. Rör till sist i äppelmos och vatten, sen mandel, russin eller vad du väljer at ha i. Rulla degen till en rulle och lägg i kylen i minst 30 min. Skiva i  ungefär 1 cm tjocka skivor och lägg på en plåt. Låt stå i ugnen ca. 8 min eller tills kakorna är gräddade i kanten, men fortfarande mjuka i mitten. Låt kallna på plåten och förvara i en burk. En halv sats blir ungefär 25 kakor.

Grundreceptet kommer ifrån Göteborgskex.

Kommentera

