Knapriga havrekakor

På söndag är det ju bloggträff och ”knytkalas”, men vad ska jag ta med att bjuda på? Min första tanke var de här supergoda havrekakorna med frö och frukt. Eller kanske så blir det något helt annat..Om du funderar på att baka något i helgen kanske dessa kakor kan vara något? Nu ska jag inte tänka mer på fika för jag är ”långt i från” allt vad fika heter just nu (i alla fall långt ifrån fika ur min synpunkt). :)

Frukt och fröiga och knapriga havrekakor

  • 100 g smör
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 3 dl havregryn
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1 dl farinsocker
  • 1/2 dl socker
  • 1 dl russin
  • 1 dl blandade frö/nötter
  • 1 msk kallt vatten

Blanda de torra ingredienserna, häll sedan i russinen och fröerna/nötterna. Fördela smöret i mjölblandningen till en grynig massa. Häll i vattnet och blanda ihop till en deg. Kavla ut till knappt 1 cm tjocklek (de flyter ut lite, men inte mycket. Däremot höjer de sig lite) och ta ut kakor med mått eller ett mindre glas. Lägg på en bakplåtspapperklädd plåt och låt stå i ugnen i ca 8 min eller tills de är gyllenbruna. Låt kallna påplåten och förvara i en burk.

5 thoughts on “Knapriga havrekakor

  1. saralalloo januari 17, 2013 / 8:51 f m

    De låter supergoda och inte så farligt onyttiga! Här i USA ska kakorna vara sega och inte knapriga – jättetråkigt!

    • Alexandra Bengtsson januari 17, 2013 / 9:10 f m

      :) tänk vilka krav vi lägger på kakorna. Fråga mig inte hur många gånger jag försökt göra mjuka cookies, tillslut skyllde jag på svenskt socker haha! Men det var nog snarare för lång tid i ugnen som var problemet :)

  2. sockervisp januari 17, 2013 / 11:44 f m

    Har inte heller kommit på vad jag ska baka… Såg att det ju var ett tema också… =)

    • Alexandra Bengtsson januari 17, 2013 / 11:54 f m

      Bra du påminner mig :) hmm.. Det var jag som kom på temat så bäst jag sköter mig haha!

      • sockervisp januari 17, 2013 / 12:20 e m

        Haha, ja verkligen! =)

Kommentera

