En vegetarisk gryta med karaktär

IMG_1948

Vegetariskt lite oftare är bra för både miljön och kroppen. Därför delar jag här med mig av ett recept på en gryta med mycket karaktär. Innan jag provade detta receptet hade jag aldrig ätit sötpotatis (den röda grönsaken i mitten) men det är faktiskt gott. I grytan är detselleri och man gör oftast inte av med en hel selleri på en gång, men om du delar den i mindre bitar så går det utmärkt att frysa. Sedan kan du ha den till t.ex. (ev. veg.) köttfärssås, pastasås etc. Detta är också en gryta du kan improvisera så improvisera på. Passar väldigt bra till couscous kanske jag ska säga, men också som den är mer bröd till.

Vegetarisk gryta med sötpotatis

  • 1 gul lök, hackad
  • 2 klyftor vitlök, hackad
  • 1 stjälk selleri, delad
  • 2 morötter, skalade och delade
  • 1 sötpotatis, skalad och tärnad
  • zucchini, hackad
  • aubergin, hackad
  • 1 tsk mald kunmmin
  • 1 tsk mald koriander
  • 1 msk färsk ingefära, riven
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 burk kikärter, avrunna och sköljda
  • 1 kanelstång
  • 1,5 tärningar grönsaksbuljong

Fräs de torra kryddorna i olivolja, tillsätt sedan löken, fräs en liten stund och tillsätt sedan alla grönsaker förutom kikärterna. Fräs lite och tillsätt sedan tomaterna, buljongtärning kanelstång, ingefära och ca. 5 dl vatten. Låt puttra i ca 20 min eller tills tomatsåsen kokat reducerats lite och grönsakerna är genomkokta. Tillsätt ev mer vatten och salta och peppra om du vill. Tillsätt sist kikärterna och koka i ytterligare 2 min så de blir varma.

IMG_2400

7 thoughts on “En vegetarisk gryta med karaktär

  1. Paula januari 12, 2013 / 2:35 e m

    Mmm, det låter gott och kryddigt! Jag älskar sötpotatis, och det är ju en extra bonus att den fast det heter sötpotatis sägs vara nyttigare än vanlig potatis : )

    • Alexandra Bengtsson januari 12, 2013 / 6:06 e m

      Aha, det hade jag ingen aning om :) Sötpotatis har ju en särskild smak som är ganska trevlig.

  2. kanelkaka januari 12, 2013 / 2:41 e m

    Låter väldigt gott. Kikärtor är en favorit hos mig, fast nu var det länge sedan jag lagade till det. Har både det, sötpotatis och flera andra från ingredienslista hemma så det får nog bli en grönsaksgryta med det snaraste. :)

    • Alexandra Bengtsson januari 12, 2013 / 6:05 e m

      Trevligt, gillar du kryddigt så krydda på lite extra och improvisera på.. :)

  3. milla januari 13, 2013 / 12:06 f m

    Sötpotais är ingen favorit men annars passar grytan mig perfekt:)

Kommentera

