Recpet att inspireras av

pannacotta

Jag har under de senaste dagarna klickat mig runt på olika bloggar och sajter för att få inspiration. Här är några av de recepten jag hitttat som kanske passar bra för helgen. En blåbärspannacottan hittade jag på Recept.se. På toppen ser det ut att vara amerikanska blåbär. De är fina, men ”svenska” blåbär smakar oftast lite mer så kanske de passar bättre för själva pannacottan.

Jag hittade också ett enkelt och intressant recept på Canneloni på A Belly Full of Butterflies. Canneloni har jag varken lagat eller ätit, men däremot flera gånger gått förbi pastarullarna (torkade) i butiken. Här används färska lasangeplattor som jag faktiskt tror är ett bättre altermativ, fyllda med ricotta och spenat.

På samma blogg där jag hittade Cannelonireceptet fick jag också tips om at göra en enkel rätt på fullkornsris, sojabönor och ärtskott. Det låter både nkelt och trevligt. Jag tänkte då att man kanske kunde ha någon sorts asiatisk dressing på och byta ut riset mot vildris, eller glasnudlar.. ev. någon annan grönsak på och det blir säkert en supertrevlig lunch. Vi har varken sesamolja eller ingefära hemma, men funderar på att köpa hem för den här dressingen från Food Network är säkert en höjdare. Jag har flera gånger sett chiliflakes i affären och undrat om det fungerar att använda, men kommit fram till att färsk chili nog är bättre.

Sist men inte minst också ett laxrecept. Lax brular vi oftast sätta in i ugnen, men med en sån här ”glaze” på tänker jag det blir lite annorlunda. Receptet är ifrån Allt om matoch du hittar det här.

(Bilden kommer ifrån Recept.se och är länkad till originalsidan.)

2 thoughts on “Recpet att inspireras av

  1. Ironyonhighheels januari 10, 2013 / 1:43 e m

    Huff! Etter at jeg vet hvordan blåbær, som er fra ”riktig” saison, smaker har jeg blitt meget bortskjemt. Har hatt i foregårs noen som var tydeligvis grodd i kunstige omgivelser og de var bare [sett inn grønn smiley som kaster opp]. Men denne pannacotta-en ser himmelsk ut!!

    • Alexandra Bengtsson januari 10, 2013 / 8:10 e m

      Visst gör den :) Och visst är det skillnad på blåbär och blåbär..

Kommentera

