Choklad och körsbärscupcakes

Från megamuffins till minimuffins. Jag föredrar små cupcakes framför stora, en liten cupcake är liksom lagom till kaffet. Nu råkade det vara så att vi bara hade rosablommiga mini-formar hemma, så jag tågade iväg till Lagerhaus för att se om de inte hade något juligare. De hade det, men de hade också mini-cupcakeplåtar och det är ju bar för då behöver man ju inte ens formar. Väl framme vid kassan upptäckte jag att plåten jag tagit var sned, och sen märkte vi att alla plåtarna i butiken var snedaså jag fick 20% rabatt :)

Sen gick jag in på hemköp och köpte lyssna noga, smör, jag är ingen smörmänniska så det var nog första gången på de senaste 5 åren jag köpt riktigt smör. På bakkursen i förra veckan fick jag lära mig smakskillnaden på smör och margarin så nuvar jag liksom tvungen att prova. Mörk choklad och frysta körsbär fick också följa med hem.

Resultatet blev de här minicupcakes:en med choklad/cream cheesefrosting. Receptet jag använde hittade jag på Kungsörnens hemsida, men jag tilsatte körsbär och gjorde endast 1/3 av denna satsen vilket blev 9 mini-cupcakes och så ändrade jag lite till..

  • 1 3/4 dl socker
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 3 3/4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 ägg
  • 2 dl mjölk
  • 100 g mörk choklad, hackad
  • Körsbär, frysta

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker lite vitt och pösigt, knäck i äggen och vispa efter varje ägg. Värm mjölken och häll i den hackade chokladen att smälta. Blanda chokladmjölken och mjöl blandat medbakpulver/vaniljsocker i ägg/smörblandningen och rör till allt är precis blandat. Häll i formar eller i smord plåt, lägg ett körsbär i varje form. Grädda i 12-15 min för stora, ca. 7 för små. Kolla med en sticka som ska komma ut torr. Det kan ta längre eller kortare tid beroende på ugnen.

För frostingen, vispa 150g cream cheese och 50 g rumsvarmt smörsmidigt med elvisp. Tilsätt 2,5 dl florsocker och så mycket kakao du vill ha i (ca. 1/2 dl). Spritsa eller bred på de kalla muffinsen.

IMG_1841

2 thoughts on “Choklad och körsbärscupcakes

  1. sockervisp december 5, 2012 / 10:02 f m

    Mm, vad gott med körsbär! Vad tyckte du om smöret i nu då? Jag använder alltid smör, har den där bilden av att det är bättre smak, godare och mer äkta =)

    • Alexandra Bengtsson december 5, 2012 / 10:08 f m

      Jag ska prova en gång till sen kan jag nog bestämma mig :) men goda var de iallafall :)

Kommentera

