Enkel fudge

IMG_1883-001

Första fudgeförsöket gick ju inte helt enligt planerna, men det gjorde det andra. Superenkelt var det. Samma recept fast utan choklad, det enda jag ändrade var att minska på sockret med 0,5 dl och kokade till 120 grader istället för 125. Ju längre man kokar desta smuligare blir fudgen, och faktisktså smakar den bättre efter några dagar än när den är helt nygjord.

Vill du också göra fudge så koka upp:

  • 3dl vispgrädde
  • 2,5 dl socker
  • 1 msk sirap
  • 1 msk smör

..till 120 grader. Rör ofta och passa noga mot slutet för temperaturen stiger väldigt fort då. Häll sedan i en avlång sockerkaksform klädd med papper, skär i rutor när fudgen stelnat lite, och förvara sedan i kylen.

9 thoughts on “Enkel fudge

  1. sockervisp december 3, 2012 / 10:29 f m

    Va bra att det gick bättre denna gång =)

  2. pilotfrun december 4, 2012 / 1:31 e m

    Jag älskar fudge!!! Får nog laborera fram något sockerfritt alternativ nu i dagarna:)

    • Emschen december 7, 2012 / 8:20 f m

      Kan du inte använda stevia?!

      • Alexandra Bengtsson december 7, 2012 / 9:45 e m

        Jag har aldrig provat stevia i något, men har sett att många använder det t.ex. i mjuka kakor..

  3. Emschen december 7, 2012 / 8:22 f m

    Det hade min sambo gillat så det får jag nog testa. Jag brukar göra egna marshmallows men dom blir så galet klistriga när man ska klippa dom. Får nog bli din fudge i jul istället.

    • Alexandra Bengtsson december 7, 2012 / 9:44 e m

      Aha, marshmallows har jag aldrig gjort. Det låter lite kladdig :)

Kommentera

