Det skulle blivit chokladfudge

Så var det dags för funge-koket, chokladfudge skulle det bli, men chokladfudge blev det inte. Resultatet ser du på bilden och här ser det faktiskt ganska bra ut.

Det finns ju vissa anledningar till varför man inte kokar choklad, och därför gör man klokast i att ha kakao i fudgen. Jag kokade och tog temperaturen och den var hur fin som helst, tills jag hällde i chokladen närfudgesmeten var klar. Allt skar sig och det blev en grynig massa på botten och ett mindre trevligt fettlager ovanpå. Hur som helst så gick det understa att använda, men tyvärr så hade vi inte mer grädde hemma så det blir att prova igen imorgon. Då blir det med kakao eller utan helt enkelt. Receptet verkar för övrigt vara väldigt bra, men en uppdatering kommer inom de närmaste dagarna

Fudge

Lägg 3dl grädde, 3 dl socker, 1 msk smör och 1 msk sirap i en större kastrull. Koka till 125 grader och häll i en avlång sockerkaksform klädd med bakplåtspapper. Rör ofta i smeten medans den kokar.

6 thoughts on “Det skulle blivit chokladfudge

  1. sockervisp november 25, 2012 / 8:33 e m

    Nää, vad synd att det blev så!! Ser fram emot att höra hur d går med nästa försök =) /Emma

    • Alexandra Bengtsson november 25, 2012 / 10:05 e m

      Ja.. Haha! Folk brukar säga jag är en sån som inte kan bli arg haha! Men de kom ganska många mindre fina visor ur munnen på mig när jag precis hällt i chokladen.. Men man lär av sina misstag ;)

  2. Parre november 26, 2012 / 3:13 e m

    Ny uppfunnen dessert kanske? :)

  3. Natalie december 13, 2012 / 5:57 e m

    Ett grymt bra recept!
    Det funkar bra att ha i chokladen om man rör i den riven efter att smeten har kokat klart och fått svalna i ett par minuter.

    • Alexandra Bengtsson december 13, 2012 / 5:59 e m

      Tack för tipset! Om jag provar 1 gång till ska jag testa det :)

Kommentera

