En plåt med piroger

Antingen an man göra piroger med jäst, eller utan jäst som här. Receptet är superenkelt och smakar ingenting som de man kan köpa frysta (utan att nämna några varumärken).

Piroger

  • 50 g smör
  • 4 dl mjöl
  • 1,5 tsk bapulver
  • 1 dl mjölk
  • lite salt

Blanda mjöl, bapulver och salt, tilsätt smöret och blanda till en gryning massa. Tilsätt sedan mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Kavla ut (ca. 2 mm tunnt) på mjölat underlägg och skär sedan i fyrkantiga rutor. Pensla kanterna med uppvispat ägg, lägg fyllningen på mitten, vik ihop och använd en gaffel för att sammanfoga kanterna. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca. 15 min (lite längre om de är större).

Jag hade vegetarisk köttefärrsås i mina, men man kan ha stekta champinjoner och spenat eller vad du gillar bäst, tänk bara på att göra fyllningen ganska fast så inte degen blir för blöt.

18 thoughts on “En plåt med piroger

  1. sockervisp november 23, 2012 / 11:28 e m

    Mm, jag gillar verkligen piroger!! Fast jag gör det inte så ofta… Du har gjort om lite igen på din blogg ser jag. Fint =)

    • Alexandra Bengtsson november 23, 2012 / 11:37 e m

      Piroger utan jäst går snabbt :)
      Kunde inte hålla mig så var tvungen att ändra om igen haha!
      Såg du hade lagt till en ”följa”-knapp.. hoppas det gick bra med widgetsen. Dina sushi såg förresten jättegoda ut!

      • sockervisp november 24, 2012 / 9:18 f m

        Tack =) Ja, jag hade varit blind med den där följa-knappen, min kille kollade på listan i 3 sek och sa: ”där är den ju”…

  2. Jenny november 27, 2012 / 5:12 f m

    Everything you bake looks amazing! I need to translate these recipes from Swedish! :p

    • Alexandra Bengtsson november 27, 2012 / 8:39 f m

      Thanks :) I closed down the other blog yesterday so honestly I could translate a part of each post from now on..

    • Alexandra Bengtsson november 16, 2013 / 9:37 e m

      Tack för kommentaren. Åå det var längesedan vi hade piroger också!:)

  3. Ida oktober 31, 2014 / 3:10 e m

    Hej, hur måna piroger blir detta ungefär?

    • Alexandra Bengtsson november 2, 2014 / 10:29 e m

      Oj, kanske inte världens bästa svar, men det beror lite på hur stora men gör dem. Jag fyllde mina ganska rejält och det räckte till en middag för oss två och 1-2 lunchlådor till mig :) Jag brukar använda samma recept på degen till paj och då är det för ungefär 4 personer :) Vi brukar ha sallad till och någon typ av kall sås (creme fraiche + kryddor)

  4. Thyra februari 16, 2015 / 6:11 e m

    Kan man fylla dem med ost?

    • Alexandra Bengtsson februari 16, 2015 / 6:21 e m

      Hej! Det går säkert utmärkt, men då uppblandat med något annat.. Tomater, svamp eller kanske nåt annat..

  5. Sockertopp maj 5, 2015 / 2:50 e m

    Ska man smälta smöret?

Kommentera

