Är det verkligen gott?

Ja,det kan man ju undar. Såg du Historieätarna igår på SVT 1, i annat fall går det ju att se igen. 70-talet var denna veckans tema, och man kan ju verkligen undra, åt verkligen folk allt det där bruna. Enligt flera källor kan maten beskrivas med ett ord BRUN. Brunt, brunt, brunt, alldåb, flygande jakob, ragu, inlagda saker på burk; sparris, syltlök, you name it. De där inlagda ärtorna har väl aldrig varit en höjdare, men hade man inget annat så var det nog gott. Jag undrar dessutom hur många som hade såna där receptboxar av plast med kort i.

På bloggen Den bruna maten kan man hitta mycket läsvärt, men pulver, gelatin och konserver verkar vara ett genomgående tema. Det här fick mig att tänka på en sak, för är det inte lite så här, inte bara med 70-talet utan likaväl med 80-talet osv. Inlagda päron med en After eight-platta på hur roligt är det egentligen, eller som när man skulle dricka jordgubbsmjölk eller äta gul ketchup. Det var ju inga höjdare direkt.

Frågan är vad vi kommer kalla maten vi äter nu om sådär 30 år, inte brun kanske.. och egentligen ska man ju inte fundera så mycket kring sånt här. Man vet ju hur det var, i skolböckerna vi hade i första klass gick 2000-talets människor i rymddräkt och åt vakumförpackat. ..Macarons har aldrig varit min favorit, jag undrar om vi fortfarande äter macarons om några år.

(Bilderna är lånade, klicka på dem för att komma till källan)

4 thoughts on “Är det verkligen gott?

  1. UllanBullan testar november 23, 2012 / 6:34 e m

    Jag är ett riktigt kakmonster, men det här med Macarons har jag aldrig förstått. Skönt att det finns en till. Trevlig helg!

  2. sockervisp november 23, 2012 / 11:21 e m

    Det kommer nog vara en ”pastell-preiod”… Jag håller också med om makroner, de är inget för mig. Fast jag tycker att de är väldigt vackra! Och jag vill fortfarande kunna GÖRA dem (har inte lyckats med det helt än…) =)

    • Alexandra Bengtsson november 23, 2012 / 11:35 e m

      Lyckades nästan en gång, men det smakade mest mandelmassa ;) får se om det blir ett försök till..någon sa kokosbollar/gräddbullar är framtidens macarons..men vi får väl se ;) En pastell-period låter faktikst logiskt :)

Kommentera

