Idag har jag varit på bakkurs – Kungsörnens Bakademi

Vem vill inte ta bakandet till nästa nivå? I augusti anmälde jag mig till en bakkurs, Kungsörnens kurs för hemmabagare, kursledare var superduktiga Maria Blohm. Jag tror vi var åtta stycken brödintresserade. Hur roligt som helst var det och vi fick ställa en massa frågor, och fick svar såklart, lärde oss att göra glutenprov och mycket mer.

Vi började med att göra ett ljust bröd som blev ungefär som barkis. Degen skulle rundrivas och formas till en limpa, mina är inte perfekta till utseendet, men med lite övning så ska det nog gå framåt. Vi sprutade bröden med vatten (en blomspruta) och rullade dem sedan i frö.  Vill du se hur man rundriver kan du göra det här.

Sen gjorde vi två lite grövre degar, vi hade en med Evolo rågmjöl och vetemjöl special och den andra med dinkel, vetemjöl special och solrosfrö. Grundreceptet vi utgickifrån var:

  • 500g vatten
  • 10g sirap
  • 25g jäst
  • 20g olja
  • 820g vetemjöl special
  • 10-15g salt

Bröden blev superfluffiga och vi har nu frysen full, nu kan jag knappt vänta tills jag får prova detta hemma!

Fler bilder:

4 thoughts on “Idag har jag varit på bakkurs – Kungsörnens Bakademi

  1. kanelkaka november 19, 2012 / 11:30 e m

    Låter spännande. Jag var på surdegskurs för ett tag sedan och den var intressant och lärorik men kanske i så stor grad som jag hade hoppats på.

    • Alexandra Bengtsson november 20, 2012 / 8:26 f m

      Aha, kurser är roligt men de kan ju variera hur mycket man får lära sig. Tänker jag nog ska låna lite böcker nu och lära mig mer :)

  2. kanelkaka november 24, 2012 / 8:08 e m

    Jag kan rekommendera Martin Johansson Surdegsbröd och Enklare bröd (ur den senare har jag bakat en god kavring med kaffesmak).

    • Alexandra Bengtsson november 24, 2012 / 8:13 e m

      Har lånat den Enklare bröd på biblioteket, den är verkligen bra.. Borde läsa den andra med. Låter trevligt med kavring :)

Kommentera

