Surdegsbröd enligt mig

Ooooooch här kommer receptet. Jag råkde glömma att skära ränder i brödet ovanpå, så de sprack på sidan, men smaken vägde upp.. Konsistensen blev liksom fjädrigt elastisk, mjuk och fluffig. Degen ska inte knådas så du kan baka brödet även fast du inte har en degblandare, och fast du inte vill knåda för hand i sådär 20 min. Brödet sköter sig liksom självt det enda du behöver göra är att vika degen 3 gånger. Erik sa jag skulle lova att skriva det var bland det godaste bröd han ätit :)

  • 2 dl vatten
  • 10 g färsk jäst
  • 1/2 tsk salt
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 4 dl vetemjöl special
  • 1/2 msk linfrö
  • linfrö + sesamfrö

Blanda alla ingredienser i en skål, låt jäsa mellan 30-45 min under en handduk eller lock. Degen ska vara lite kletig som du ser på bilden här nedanför (degen efter 45 och 90 min). Vik sedan in degens kanter mot mitten sådär 5-6 vikningar totalt (blöt händerna med kallt vatten). Vänta 30-45 min och upprepa. Vänta 30-45 min och upprepa, rulla sedan degen i linfrö och sesamfrö. Smörj en mindre form och lägg i brödet. Täck med en handduk och jäs i ca 1 timma. Under tiden värmer du ugnen till 250 grader. Skåra brödet och sätt in det i nedre delen av ugnen i ca. 30 min. Ta ur formen och låt kallna.

One thought on “Surdegsbröd enligt mig

  1. Mehrako oktober 23, 2012 / 1:34 e m

    Jag köper nästan aldrig bröd, bakar allt själv men har dock aldrig bakat surdegsbröd.
    Måste prova!

Kommentera

