Smör vs. matolja i muffinsen

Fett är väl inte världens roligaste ämne, men nu ville vi göra goda muffins och var tvugna att testa båda för veta vilket som fungerar bäst. I vissa recept ska det ju vara smör och i andra matolja. Nu vet jag ju att endast ett försök inte räcker för att dra en slutsats (efter två kurser på universitetet i statistisk metod så lär man sig en del om experiment) :) men här kommer resultatet av våra muffinsar.

Det var goda båda sorterna, men de med smör/margarin var klart, klart godare. De var lite kompaktare, och hade liksom stora smulor. De med matolja hade mindre smulor och var definitivt fluffigare, men också plattare dessutom lossade formarna och de sågväldigt fula ut. Det skulle nog varit mer mjöl i smeten tror jag. I receptet med smör vispades smör och socker först pösigt, i receptet med olja vispades socker och ägg först pösigt. Nästa gång ska jag göra om receptet med smör/margain, men ha i dubbelt så mycket kakao och mindre mjöl. Recepten jag använde hittade jag på recept.nu.

Recept kommer efter nästa försök..

5 thoughts on “Smör vs. matolja i muffinsen

  1. cirkussolfors oktober 22, 2012 / 4:56 f m

    Kul test. En av mina döttrar har äggallergi, så jag är ständigt på jakt efter ”muffins utan ägg”-recept! Svårt är det, att baka utan ägg :(
    Tjing från Frankrike

  2. Katarina Carlsson oktober 22, 2012 / 8:35 f m

    upplevde du inte att muffinsarna med matolja blev saftigare? Smör binder mer mjöl än olja och därför tycker jag att alla mina bakverk blir mer fuktiga, saftiga med olja i smeten istället för smör… :)

    • Alexandra Bengtsson oktober 22, 2012 / 9:58 f m

      Hej! Jo de blev 100 ggr saftigare, men också lite plattare.. Man får väl väga fördelar mot nackdelar kanske.. Hmm.. Nu gav du mig en tankeställare :)

      • Katarina Carlsson oktober 22, 2012 / 1:59 e m

        haha, grubbel trubbel ;) jag brukar sänka ugnstemperaturen, ställa längre ner i ugnen och grädde lite längre för kakor med olja, då hinner dem som bygga upp sig och hålla sig så. Kanske är något med oljan som gör det tyngre för jäsmedlet att hålla upp kakan… :)

      • Alexandra Bengtsson oktober 22, 2012 / 3:35 e m

        Hej!
        Vet du vad jag hittade svaret genom att googla. När man tillsätter fett i smeten/degen så påverkar det ”jäsningen” olika beroende på vilket fett det är..
        Glutenet blir liksom elastiskt när det kommer i kontakt med mjölk etc. Fettet täcker glutenet olika väl, olja täcker bra, smör mindre bra eftersom det också innehåller mjölk. Det innebär alltså att mer glutentrådar kan formas när man använder smör – det täcker inte/kapslar inte in glutenet så bra = högre bakverk. Olja täcker bra = mindre glutentrådar, plattare kaka, men mycket saftigare (mindre ”seg” eller hur man ska förklara det). :D (ingen aning om det stämmer, men låter ju ganska logiskt)http://www.madsci.org/posts/archives/1999-12/946517625.Ch.r.html

Kommentera

