Mmmmorotskaka

Man ska ju inte använda fula ord, men denna minimorotskaka var sa.. eller nej.. inga fula ord..syndigt god. Förra veckan gjorde vi en kaka att bjuda på, men receptet ger så mycket kaka att jag gjorde en liten och en mini som åkte in i frysen. Använder du en ”normalstor” form ca. 22 cm. Så får du en stor kaka. Så som man vill ha en morotskaka.  Äntligen lyckades jag också med glasyren som blev extra, extra bra. Skillnaden var att jag först blandade smör och florsocker, innan jag tillsatte cream cheese och citron essens.

Detta blir också mitt bidrag till Månadens sötsak som har temat fredag. Jag tog upp kakan ur frysen i fredags, glaserade den när den tinat och oj vilken bra start på helgen det blev.

Jag gjorde små morötter på kakan av färgad glasyr (röd + gul), synd vi inte hade grön förg hemma att göra blast av :) På glasyren är det även rostad kokos. Kokos är INTE min favorit, jag har t.ex. aldrig gjort kokostoppar vad jag kan minnas, men rostad kokos ger en helt annan smak. Rosta den bara i en torr stekpanna, rör ofta och se till så att den inte bränns för det går ganska snabbt.

Fenomenal morotskaka

  • 300g morötter, grovt rivna
  • 100g smör
  • 4 ägg
  • knappt 3 dl socker
  • 4 dl mjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk kanel

Sätt ugnen på 200 grader och smörj och bröa en rund form (alt. klä en mindre långpanna med baklåtspapper). Ta fram 50 g smör till glasyren. Blanda de torra ingredienserna i en skål och smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst och rör försiktigt i smör och morötter. Blanda sist i de torra ingredienserna och rör tills det precis är blandat. Häll i formen och låt stå i ugnen tills en sticka kommer ut torr, ca. 15 min om du använder en långpanna och runt 25-30 min om du använder en rund form.

Glasyr: blanda 50g rumsvarmt smör och 2 dl florsocker. Vispa tills det är lite vitt och fluffigt. Tillsätt 150g cream cheese och 1 dl florsocker + ett par droppar citron essens. Vispa igen. Bred på frostingen på kakan när den kallnat. Strö över rostad kokos.

3 thoughts on “Mmmmorotskaka

  1. shadaim12 oktober 15, 2012 / 9:14 f m

    detta ska jag allt pröva, tack för receptet!

    • Alexandra Bengtsson oktober 15, 2012 / 9:14 f m

      Roligt :) kan verkligen rekommendera receptet, hur bra som helst :)

Kommentera

