Det blev ett stort bröd

Surdegsförsök två blev suveränt. Dag 3 (idag) bubblade den fint och den lät till och med bubbligt när man rörde i den. Jag letade efter ett recept, men hittade inget jag gillade haha! så det blev till att improvisera. Det blev lyckat med stort L. Min kommentar blev ”..det här hade man ju nästan kunnat köpa på bageriet” Erik sa ”..du… det här är gott..”. Jag ser det som ett gott tecken och ska ömt ta hand om surdegen som nu står i en glasburk i kylen. Ett ord som beskriver brödet är fluffigt.

Improviserat surdegsbröd

  • 2,5 dl surdeg av råg
  • 4 dl kallt vatten
  • ca. 6 g färsk jäst (1/3 paket)
  • 1 msk rapsolja
  • 1 tsk salt
  • 1 dl grovt rågmjöl

Blanda vatten, jäst, olja, surdeg och rågmjöl. Addera sedan manitoba cream-mjölet (alt. vetemjöl special) till en ganska kladdig deg. Lägg på ett mjölat bakplåtspapper för att jäsa (det ska alltså inte knådas). Täck med en handduk, efter 30 min vik in kanterna på degen, vila 30 min och upprepa, vila 30 min och upprepa. Vik in degen och forma till ett bröd, låt jäsa i 1 h. Sätt ugnen på 250 grader, med en plåt i. Lägg brödet på den varma plåten och släng in ett gäng isbitar i ugnen (det ger knaprig skorpa). Låt stå i ugnen (mitt bröd blev klart på 25 min) tills det låter ihåligt när du knackar på undersidan. Om du använder kökstermometer, 98 grader innuti, då är brödet klart. Låt svalna på plåten.

2 thoughts on “Det blev ett stort bröd

  1. sockervisp oktober 14, 2012 / 8:10 f m

    Så fint och högt det ser ut! Har försökt gör surdeg en gång, men det gick dåligt så jag gav upp! Ett sånt bröd till frukost hade inte varit fel!

    • Alexandra Bengtsson oktober 14, 2012 / 8:51 f m

      För mig har surdeg aldrig funkat riktigt heller, men tog ekologiskt mjöl denna gången och det gick hur bra som helst :)

Kommentera

