Nä, den surdegen är det inget liv i!

Köpte surdeg från Kronjäst för andra gången då jag hittat tipset om att man kan mata den. När jag kommit hem från affären Googlade jag runt för att hitta sidan igen, men kom in på bloggen Brödpassion istället. Det är ingen riktig surdeg kunde jag läsa. Är det ingen riktig surdeg? Ärligt talat, jag är envis så jag matade den. Efter sådär 8 timmar såg den fortfarande död ut, inte bubblig alls. Men skam den som ger sig, jag bakade med den ändå. Det måste ju vara fel (eller?). Degen jäste, och det blev tre baguetter, men ärligt talat så smakade de inte som surdegsbaguetter.  Så nja, det det fungerar inte. Brödet jäste antagligen för att jag hade jäst i det och för att jag provade att jäsa brödet i ugnen där jag ställde in en form med kokande vatten för att skapa ånga. Här kan du läsa inlägget från Brödpassion.

Sen tänkte jag att det nog var fel ändå och att det var dålig kvalité på mjölet, så tog annat mjöl och matade degen med. Men nä, för 10 minuter sen så åkte degen ut i diskhon. Nu ska jag satsa på RIKTIG surdeg.

Kommentera

