Men du gillar ju inte mjuk pepparkaka!

Det här var faktiskt en riktig höjdare, fast kakan fastnade något i formen. Jag hade fått för mig jag skulle göra en kanel/kryddkaka/pepparkaka (vad man nu vill säga), egentligen bara för det var ganska så länge sen sist. Erik sa han inte gillade det alls.. men tillade att ”har jag någon gång inte gillat något du lagat/bakat?”. Sagt och gjort, när kakan väl stog klar så hade en av oss ändrat åsikt och den andra blev positivt överraskad av resultatet. Jag tycker den kunde sett något finare ut, men smaken gjorde helt klart att utseendet inte spelade så stor roll..:)

Recept

  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 tsk bakpulver
  • 2,5 dl mjöl
  • 1,5 tsk kanel
  • 1 tsk malen kardemumma
  • knappt 1 tsk malda nejlikor
  • 0,5 tsk malen ingefära
  • 1 dl mjölk
  • 75 g smör/margarin

Sätt ugnen på 175 grader, smält smöret i en kastrull och häll i den kalla mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt i en skål och blanda mjöl, bakpulver och kryddor i en annan. Häll först i smörblandningen i äggsmeten och sikta sedan i mjölblandningen. Rör tills allt är precis blandat, häll i en smord och bröad form (1,5 l) och sätt in i ugnen i mellan 35-45 min. Känn med en sticka när kakan är klar. Kart!

5 thoughts on “Men du gillar ju inte mjuk pepparkaka!

  1. ewa28 augusti 23, 2012 / 5:42 f m

    Farligt god sida det här ;) blir en helgfavorit!

Kommentera

