Kardemummabullar i trädgården

Jag vet faktisk inte om jag gillar kardemumma eller inte, ibland är det gott.. eller förresten det är alltid gott. I bullar är det extra gott. När jag gjorde systerkakan/kanelbullarna i förra veckan tog jag halva degen och gjorde kardemummabullar av den. Degen kavlade jag lite tunnare än vanligt och så att det blev större ”lägre” bullar istället för lite mindre höga. Bullarna blir sådär saftiga, säger man saftigt om något brödigt? Jag menar att de inte var torra :) Använd gärna hela kardemummakärnor som du mortlar själv, smaken blir väldans mycket bättre då.

Bullar

  • 2,5 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 50 g smör/margarin
  • 1 tsk kardemumma
  • 25 g jäst
  • 3/4 dl socker
  • ca. 9 dl vetemjöl

Smält smöret och häll i sockret, rör och tillsätt sedan mjölk och kardemumma. Blandningen ska vara max 37 grader varm, låt svalna om det är för varmt, smula sedan i jästen och vispa (med en vanlig visp) tills den löst sig, tillsätt sedan ägget. Det kan behövas mer/mindre mjöl, men tillsätt mjölet successivt och knåda tills degen är smidig.

Låt jäsa ca 45 min.

Dela sedan degen i 2 delar, kavla ut till rektanglar och bred på fyllningen (blanda ihop 50 g rumsvarmt smör, 1/2 dl socker och  2 tsk kardemumma). Rulla ihop och skär i lagom stora “bullar” som du lägger i pappersformar på en plåt.

Sätt på ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa igen i 30 min (ev. lite längre (45min) om du har det kallt inomhus). Pensla med ägg och strö över pärlsocker och ev. hackad mandel och sätt in i ugnen i ca 8-10 min beroende på storlek.

One thought on “Kardemummabullar i trädgården

Kommentera

